Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Saturday, December 18, 2010

MARI MENDERHAKA!



Halluuu..hari ini CHEF CIK KAK KEPOH(CCKK) nak menderhaka resepi yang pastinya korang suka punya! Sila sediakan kertas dan pen ye. Kalau takde pen, cilok pensel anak-anak or adik-adik jap pun takpe.. conteng je kat mana2 dinding..takpe..Resepi kita hari ini ialah:

LEMAK PAKU PAYUNG BERENDAM AIR HUJAN
(credit utk Cik Mat Gebu@DTS)

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kilo pucuk paku payung yang dhilla beli kat kedai hardware. Yang berkarat lagi bagus.

99 ekor setengah udang saiz besar yang mamaukail kat tepi jeti semalam
Berkeping2 tempe, dipotong dadu sama saiz ngan dadu dam ular Imanshah
1 mangkuk ayun pati santan yang ummi sarah-najwan beli dari pakcik jual cendol kat TC.
2 tempurung santan cair yang Yong tercampur dengan air hujan sebab tertinggal kat tangga lepas perah semalam

2 batang serai, mintak dari umah opah Solihin, Jo tolong ketuk ye..pakai tukul kat tepi dinding tu.
1 keping asam gelugor, sekeping je tau..biar kurang asam jangan kurang adab
Secubit Garam mintak ngan K.Nor je senang dan gula sesedap si Rina je la dia nak letak banyak mana..

BAHAN TUMBUK LUMAT-LUMAT :-)
2, 3  genggam cili padi kaler purple..ko beli ke tak CCKK kirim tadi?
11 ulas bawang putih gebu..nak lagi gebu pinjam ngan CMG ye
100 biji bawang merah jambu (merah meghelik taknak)
1/2 inci kunyit hidup (tali inci pinjam sat dari Ciknor)
3 biji buah keras yang eelobor dah pecahkan pakai tayar kereta baru dia, test mana lebih keras
1/2 inci belacan kirim kat Kak Ina KL time dia pi Melaka aritu
51/4 biji ketumbar biji yang Noreed beli time dia pegi Sydney (sepuluh je ko beli ye Noreed?)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Batang paku dah diasingkan dari payungnya, cuci dan jemur atas atap jap. Kalau takde paku payung, paku berkarat pun ok gak.  Udang dibersihkan dan diambil kulitnya saja..isi dia bagi Zieyla makan je la ye biar dia besar  sikit. Letak umar yang cute dalam periuk, satukan kedua mempelai bersama bahan yang dikunyah halus dan santan cair, Yong!ko dah angkat belum santan kat tangga?..serai yang dititik dan dinoktahkan dengan marker tadi dan tempe, masak hingga mendidih darah  dan tempe jadi lemah lembut lagi gemalai.
  2. Masukkan kulit udang berserta kepala, asam gelugor dan masukkan payung paku dahulu agar ia lembut kemudian barulah batangnya pula, kacau  rata dan bila mendidih, tuang pati santan. Perahsantankan dengan garam dan gula cukup-cukup sampai depa jeles. Masak sehari semalam, rasa dan jika paku dah lembut, bolehlah matikan api. Hidangkan dengan kadar segera untuk mengelakkan paku mengeras semula....
PESANAN CIK KAK KEPOH :- Cili padi purple tu boleh ganti dengan cili giling yang Chekgu Isza buat cilikan mulut anak murid yang suka mencarut pagi tadi, atau pun kurangkan kuantiti cili padi kalau takut kena hambat ngan mak budak tu. Paku payung tadi kena masak lama untuk kekalkan rasa dan aroma paku tersebut, cuma patah-patahkan saja paku tu untuk pastikan ia masak, dan bila kelihatan sedikit bengkok, boleh matikan api. Kalau tak mati tiup kuat2 smpi mati..Akhir sekali, hidangkan dan makanlah bersama-sama keluarga anda. kalau takde orang nak makan, hantar je kat Citarasa Rinduan..Mesti laris!

Sekian dari CCKK! Selamat mencuba dan anda boleh menderhaka resepi ni sederhaka yang anda suka dengan syarat 'Jaga Diri Hiasi Peribadi' ye macam Cik Gayah kita tu..

Daaa...

**Perkataan 'ko' tu terpaksa digunakan utk menyedapkan lagi ayat..Maaf andai terkasar bahasa..ampun buk!


    62 comments:

    Rafidah Bakri said...

    best dan kreatif resepi akak
    tp susah nak masak lauk ni
    nak asingkan batang paku dari payung pon dah makan masa
    hehehe...

    Kalamhati said...

    >>Rafidah:
    hihi ni jadi kes musang berjanggut la ni..=p

    sarah-najwan said...

    mok wey...nok siap masok ni..make maso 7 ari 7 male dok?..ngeh3...

    Kalamhati said...

    hahaha jolo doh tu..mati kebuluran la nok tunggu masok..=p

    zaMir said...

    seronok 'menderhaka' nih...jom tgk saya punya 'derhaka pulak'

    http://ninenov91.blogspot.com/2010/12/segmen-gila-mari-menderhaka.html

    cikgu isza said...

    ngape anak jiran? kkan best kalau anak murid.. hehehe...

    Solihin Zubir said...

    haha.. kreatif! tp sy dh xde opah la akak.. hehe..

    nazirulhazwan~ said...

    fuh,plg byk name blogger.hehe
    nice2

    Kalamhati said...

    >>Zamir:
    hehe akak dh baca awak punyer!hahaha

    >>Isza:
    aiseh!salah taip la..memang nk taip anak murid..hehe cemana leh taip anak jiran lak..haha nnt tukar.baru best kan.

    >>Solihin:
    err ye ke?..huhu gurau2 je tau..=)

    >>Naz:
    hehe tu namanye resepi gaul semua!hihi

    Pendekar Berkuda said...

    ohh...rupanya ada lagi penderhaka ya.. hahaha...

    Kalamhati said...

    >>Pendekar Berkuda:
    Adeee..hehehe

    teratai said...

    salam kalam intizar,

    seronoklah baca resipi yg kreatif ni...:)

    whitecappuccino said...

    hahaha! nati ciknor tera jadi ko dok resepi nih! kalu tok jadi ciknor cuoh di stesen ketaapi wakaf bharu tu deh?

    Kalamhati said...

    >>teratai:
    hihi nasib baik CIk Mat Gebu dah redha diderhakakan...kalu tidak naya je..=D

    >>Ciknor:
    hahaha toksoh la cuoh..poslaju trus ke umah saya..=P

    Syafiq Rosli said...

    nice..hehe

    Mat Gebu said...

    hahahaha...pagi2 bikin kacau dahh, tengah bayang kan 5 1/4 biji ketumbar...haha, jenuh nak memotong biji tu jadi 1/4...pengsannn!

    nur said...

    Baguihnya.. semua kaum kerabat tulun masak sama ye

    Sepatu Hijau said...

    salam


    memang kreatif..

    follow ur blog :)

    Lachata Love said...

    ada ker cili padi purple?mmg best!!?he3

    IMANSHAH said...

    seronok tengok blog org pempuan, penuh dengan resipi

    Rozuan Ismail said...

    tahniah..anda menang!!dh tgk keputusan kt blog abg ben..

    Syafiq Rosli said...

    tahniah top 5

    whitecappuccino said...

    tahniah! ciknor dah agak mesti leh masuk toplist nih!!

    alinac lover said...

    hahahaha suka..sukaaaa

    miya said...

    tahniah... haha..

    entri baru:
    wikileaks vs tuala wanita
    bingung dengan penggunaan kata bebudak sekarang

    Citarasa Rinduan said...

    salam..

    wah....ada nama citarasa rinduan gitu...semua blogger yang ayu kenal pun ada...tahniah kalamhati

    plz...ayu pun baru perasan ada segmen derhaka rupanya..hahahhah

    ben nie mmg kreatif giler

    tahniah cikgu, terpilih dalam top 5...
    kalau rasa-rasa tak ada yang mau makan, selain boleh dipasarkan ke citarasa rinduan, baleh gak ayu freemkan..hahhaha

    so..ayu vote u

    CekLa said...

    tergelak baca ni!hahahahha!

    Kalamhati said...

    >>Syafiq:
    mekasih Syafiq..=)

    Cik Mat:
    hahaha kalau Cik Mat berjaya belah 1/4 tu sy nobatkan Cik Mat jd Ketua Chef kepada CCKK Hotel 5 lima bintang punya..hihihi..Neway, mekasih sebab sporting sangat!

    rossoneri said...

    hahahaha wuhuuuu Ganbatte kak!!!!

    nanti saya tiup api sampai padam hahahah

    Kalamhati said...

    >>nur:
    hehe kalu buleh nk ajak semua kerabat2 lain tp tak muat umah la plak..huhu

    >>Sepatu Hijau:
    tq sis!..akak dh follow awak gak

    Kalamhati said...

    >>Lachata Love:
    hihi ada tau cili kaler pepel..akak penah tgk..

    >>Imanshah:
    hehe ini resepi menderhaka ni..kalu masak memang tak masak2 ni..haha

    Kalamhati said...

    >>Rozuan:
    mekasih Rozuan..huhu memang tak sangka..

    >>Ciknor:
    mekasih Ciknor!..jangan lupa undi ye..no 4 tau..hehe

    >>Yong:
    mekasih Yong!hehe

    Kalamhati said...

    >>Miya:
    tq Miya!..jgn lupa undi ye!hehe

    >>Sis Ayu:
    hahaha ampun sis..terpaksa lambakkan kat Citarasa Rinduan..
    kalau sis framekan..memang sah lagi laris CR tu..hehehe

    Kalamhati said...

    >>Cekla:
    mekasih Cekla..hehe
    jangan lupa undi tau..ingat nombor 4 ingat Kalamhati..hihi

    Kalamhati said...

    >>Rossoneri:
    haittt rina chan!haha arigato..eh ni japang..korea cemana ek?hehe

    tiup sampai padam tau!wakekeke

    Huszaini said...

    punyaa laa banyak udang... makan kulit jer?!! hahahah memang menderhaka!!!

    Kalamhati said...

    >>Huszaini:
    hihi makan kulit tu ubat alergic tu..=p

    Gayahspears said...

    akak pon kreatif jugak...hihi

    Lulu caldina said...

    rajinnya...ngee...nak rasa...

    Kalamhati said...

    >>Gayah:
    hihi sekali sekala mengkreatipkan diri..=p

    >>Lulu caldina:
    ehehe nnt akak hantar..spesel delivery dpn pintu umah lulu..=p

    Ayuni said...

    tahniah kak, dh menang!!!

    Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

    tahniah sis...

    shahjiehan said...

    tahniah~...:)

    Semarak Api said...

    wahh! da menang..congrate deh :)

    pestime jejln cni..folo u..

    cek chun said...

    entry yg berapi

    tahniah :D

    Tok Esah said...

    ahhaha, tahniah kak, dah menang yer..

    besh recipe ni, nak curi cop!!!haha

    Yati Ali said...

    B E S T. . .

    Kalamhati said...

    >>Ayuni:
    mekasih Ayuni..huhu mekasih sebab undi dan rajin singgah sini..=)

    >>LM:
    mekasih LM..akak byk amik semangat dr LM..=)

    Kalamhati said...

    >>shahjiehan:
    mekasih shah!..=)

    >>Semarak Api:
    mekasih ye!huhu tq sudi jenguk sini..nnt akak follow awak kembali ya..=)

    Kalamhati said...

    >>cek chun:
    tq cek chun!..huhu jgn terbako udah..hehe

    >>Tok Esah:
    mekasih Tok Esah!huhu
    cuwi lah..dah cuba kena bg akak sket!hahaha

    Kalamhati said...

    >>Yati Ali:
    huhu tq kak t yati (eh btol ke kak ni..huhu)

    Aku Ibu Muda said...

    best resipi ni..AIM nak cuba..muahaha
    Dunia Aku

    Jeely jelly said...

    haha ! terbaek lah resepi nie.. :)

    Jeely jelly said...

    haha ! terbaek lah resepi nie.. :)

    Miss Yaty said...

    tahniah kak ti :)

    hihi....klaka la resepi akak.....hiii;p

    nba-Nur said...

    Salam.. Kelakarlah entri ni.. hehe.. Kreatif sangat..

    Kalamhati said...

    >>AIM:
    hihi cuba la..pasti lazat berkrim!..=P

    >>Jeely jelly:
    haha mekasih jeely..cuba jgn tak cuba!..hehee

    >>Yaty:
    mekasih yaty!..hehe akak main taram je ni..=p

    Kalamhati said...

    >>AIM:
    hihi cuba la..pasti lazat berkrim!..=P

    >>Jeely jelly:
    haha mekasih jeely..cuba jgn tak cuba!..hehee

    >>Yaty:
    mekasih yaty!..hehe akak main taram je ni..=p

    Kalamhati said...

    >>nba-Nur:
    Salam..hehe kena cuba ni..nnt ngidam plak..hihi

    Huszaini said...

    Penderhaka antara penderhaka!!! Memang power rangers la ko!! Tahniah yer!!!

    Sepatu Hijau said...

    salam


    memang betul betul penderhaka....

    tahniah kerana berjaya cairkan hati abg mat gebus...

    Nur Azila Ismail said...

    tahniah kak . baru ada peluang bace nie . hehee . zila da cukup beso ni kak . hahaha .