Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Saturday, September 1, 2012

Hantu Air?!

Selamat berhujung minggu..seronok ye 3 hari cuti. hehe jemputan open house pun kencang. Selamaaat bajet beli barang dapur kan.. diet lintang pukang lari..haha 

Hishh org duk sibuk posting pasal open house dan cerita merdeka, sibuk lak nak cerita pasal hantu air. hehe dah idea pasal hantu air yg datang. Rugi kalau tak dizahirkan idea ni di blog.. Terfikir nak citer pasal hantu air ni sebab duk dengar promo pasal movie Hantu Air kat radio manjang je, then teringat la kisah zaman bebudak dulu.

Si mata merah..huhuuuuu

Wujud ke hantu air ni ek? Atau istilah lain kata mambang atau jembalang air..huahuaa. Kalau kat darat pun ada, tak mustahil la kan dalam air pun dia ada..

Korang yang tinggal dekat dengan sungai dan setiap hari duk berkubang sambil buat sommersault dalam sungai mesti biasa sangat dengar orang sebut pasal hantu air ni..eeeii berdiri lak bulu tengkuk den!

Masa kecik dulu, kalau kerap je gi mandi sungai, mak mesti usik, 'mandi la selalu kat sungai tu, kena ambik kat hantu air baru tau'.. Err takut jugak bila dengar tapi semangat membara lagi bergejolak nak mandi sungai tu mengatasi suara mak. Rasa macam diangin lalu je suara mak tu..ekeke anak bertuah!!

Biasa la budak2 kan, mana percaya kalau benda tak jadi depan mata. Kena ada bukti baru percaya. Sampailah satu hari tu, masa pergi main dengan geng sekampung dorang duk kalut cerita pasal gerangan si hantu air. Pucat2 muka masing-masing bila dengar. 

Member sorang tu cerita, dia mandi waktu maghrib petang semalamnya, masa tu tengah azan Maghrib. Masa tengah menyelam ada orang pegang kaki dia sampai dia rasa nak lemas. Dia usaha jugak meronta untuk lepaskan pegangan tu sambil berpaut kat tepi rakit. Bila dapat lepas, cepat2 dia naik ke rakit. Then dia nampak dua mata yang merah kat dalam air tengah renung tajam kat dia.

Apalagi, lintang pukang la dia lari balik rumah tak sempat nak ambil tuala yang dia sangkut kat rakit tu. Kitorang mula-mula macam tak caya je. Igt dia kelentong je. Tapi dalam tak percaya tu masing-masing macam ngeri la jugak nak turun mandi sungai. Tengok muka dia pun macam pucat je time cerita. Sudahnya dekat seminggu jugak la takde aktiviti mandi sungai..huhuu

Tapi lepas hilang rasa takut tu, masing-masing tak hengat dunia bali berkubang dalam sungai..hehe gitu la selalu. Bila ada je dengar cerita orang kena tarik kaki dengan hantu air atau kena sorok kat akar2 pokok tepi sungai, redalah kejap kegilaan mandi sungai. Lepas tu, meriah balik sungai..hehe

Tapi KH sendiri idak la penah terjumpa atau jadi mangsa. Satu lagi yg biasa berlaku, ada kawan sekampung yang kena gigit dengan ikan buntal. Seingat KH, sempat la jugak tengok dengan mata sendiri cemana beberapa orang kawan yang terkoyak isi peha atau pun belakang lutut akibat digigit si buntal ni.

Bayangkanlah kan gigi ikan buntal yang tajam tu. Memang berjahit la betis dan peha dorang. Haa bila ada je kejadian ni, makanya aman la kejap sungai tu dari jadi tempat kami berkubang.. Tapi tak lama, seminggu dua je..hihi pastu aktif balik dengan jayanya..hehe

Bila dengar je promo sebut pasal Hantu Air, terus je bulu roma ni naik.. Dan teringat ayat member KH waktu dia cerita ''mata dia merah menyala duk tengok kat aku"..huhuuu sama macam mata kat poster tu kottt..

Eeii udah..den raso ngeri ni weh. Permisi dulu. Korang jangan duk terbayang-bayang lak..@_@


**Err ada yang penah jumpa hantu air ke???






8 comments:

Iffah Afeefah said...

xtau nk ckp

sbb jrg dgr cite2 antu kak
tkot

Kalamhati said...

>>iffah:
huhuu kak wan pun tak suka tgk citer hantu..katuuutt

BeLaLanG HiJaU said...

kat umah belalang ada hantu air... dia anak saudara belalang...

kami panggil dia 'HANTU AIR MILO' sebab suka sangat minum air milo..

keh keh keh...

(lama x jenjalan lawat kawan2 blogger)

Herma Julianny said...

seramnya....T__T
tak pernah jumpa.
taknak~~

Princess Feyqa said...

maybe ada kot hantu air kalau air tu terbiar lama mcm kt dlm perigi :P hehe

babycomel said...

huhu, xmau tau tp dah terbaca ahh sudahh malam kang mula la fikir bukan2 ni ^o^ maghrib2 kan byk setan,

♥MAMASYAZA♥ said...

umah nenek akak dulu dekat sgt dgn sungai, mmg kami hari2 mandi sg. tapi tok umi penah cerita, masa zaman dulu2 slalu gak tok umi kena usik ngan hantu tiap kali mandi sg. tapi apakan daya, tu la sumber air masa zaman tu

♥ Cmª shIemª ♥ said...

erkk..meremang pulak bulu hidung baca... :p huhuh..

sejujurnya cma x pernah lagi jumpa hantu2 @ pun jin2 ni.. (mintak dijauhkan..)..

setakat kene kacau tu ade la..
nk percaya @ tak.. bila dah kena @ tgk dgn mata sendiri tu baru tau kut.. huhuhuh