Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Saturday, October 15, 2011

Satu Perkataan Tapi Dua Makna.. Apa Dia Ek?

SERABAI...


Yang pertama

v
v
v
v
v

(sumber gambar: SINI)

Satu makna dia sejenis kuih. Kuih Serabai ni ada orang panggil kuih mayat..huhu
Sebab kuih ni dihidang bila ada orang meninggal ataupun ketika kenduri 7 hari
selepas orang meninggal.. KH teringat masa kecik2 dulu KH penah tanya
arwah ayah nape masa tahlil 7 hari orang hidang kuih serabai.

Nak tau pe jawapan ayah?
Dia kata itu simbolik nak mengingati bahawa pada hari ke 7 tu
mayat sudah mula kembang dan keluar air sebelum proses reput..
Serabai tu kan lembik dan berkuah..huuhu sejauh mana betul dia taktau..
Maybe arwah ayah juz nak bagi jawapan logik..tp memang logik kan
jawapan dia?




 Yang Kedua..

v
v
v
v
v

(sumber: Google)

Aloh serabainya muka dia!hehe..
Serabut, sememeh, selebet, kusut masai dan sewaktu dengannya
Haa jauh je makna keduanya kan..tapi dari satu word saja


KH: Jangan makan serabai ketika serabai ye!ekeke



Klik kalau anda suka serabai..haha

19 comments:

Zura said...

ooo...ye ke cm tue..pnah dgr jugak nama kuih nie tp xth bentuknye...

Tasha said...

baru tAU ni...huhu

whitecappuccino said...

ya ya !! serabai! satu sedap..satu lagi serabut la nak tengok!

Niena Pengembara Ilahi said...

huk aloh sedap nyoo kak wan... bakpo letok gambar nie nyo... aish ni hok nok mureh beraso... teringin nk make..masa kecik dlu nina ttuka putu maye ngan serabe..

Niena Pengembara Ilahi said...

haha,, tdi tgk gambar terus komen sbb tok tehe tgk serabe.. kihkihkih...


tpi budok nie meme sememeh muko dio...anok bngsu kak wan ko nih? kihkihkih

Kalamhati said...

>>Zura:
hehe tu la ropa dia..kuah dia tu mcm serawa durian la lebih kurang..tp buat dr telur ngan santan..sedap tau!

Kalamhati said...

>>Tasha:
tasha kena cuba ni..dia lebih kurang putu mayam la..

Kalamhati said...

>>Ciknor:
hehe so sedak..so lagi tok brapo nok sedak tgk..hihi

Kalamhati said...

>>Nina:
sajo jah nok sughoh nina teliur..hehehe tp kae, kak wan suko putu maye lagi dr serabe..kuah dio keno banyok sket baru ummpphh..

hahaha tok ngaku anok la kalu lagu ni serebeh dio gak weh!ekekeke

azieazah said...

Betul tu.
Masa Kak Azie kecik-kecik dulu, bila ada orang meninggal dapatlah kami merasa Serabai ni. Cicah dgn Kuah Pengat durian atau apa pengat manis pun.

Ada orang kata, kita tidak boleh hidang kuih atau makanan hebat kerana seperti meraikan kematian pula, sebaliknya makanan ringkas tanda simpati.

Tapi sekarang ni dah tak ramai orang amalkan hidang Serabai pun.

Iffah Afeefah said...

Ade eh kuih ni
kak abaikn komen kat ats tu

cikgu isza said...

pernah makan tapi tak pernah tahu nama kuihnya..

MOH KEMBARA said...

Salam Cikgu Wan,

Akak tak penah makan kuih serabai ni. Sedap ke? Nampak cam OK.

Niena Pengembara Ilahi said...

kekeke niena pun berehi putu maye jugok.. kalo poso keno 2 bukuh baru puah hati.. hihihi, samo bule dih... aiseh... scorpio la kito hehehee

zahidah seran said...

first time makan kuih serabai bila dok kat melaka ni...=)
sedap gak...=)

exora said...

hehehe...lucu tgk bdk comei yg serabai tu

dah lupa mcmn rs kuih serabai ni...
skrg dh xdok oghe buat dah tmpat ambo
wpun utk kenduri kematian

atuk said...

Assalamualaikum KH

belum pernah makan lagi kuih tu...

Wassalam

msredcheesecake said...

serabai yg atas tu tak penah raa, yg bawah tu selalu

ErnieFaizal Siti said...

kadang kadang saya pun serabai jgk..haha..thx for singgah tadi..