Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Thursday, October 6, 2011

Entry Ulangan: Ada Apa Dengan Jari Jemari Kita?



Pelbagai hikmah dan tafsiran yang boleh diandaikan di sebalik jari anda yang lima. Cuba perhatikan perlahan-lahan jari anda. Luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka. Renung dalam-dalam. Kewajipan solat lima waktu jangan diabaikan. Kemudian lekapkan jari itu di atas meja, perhatikan. 

Bermula daripada jari kelingking yang kecil dan kerdil, seperti manusia dan apa sahaja akan bermula daripada kecil kemudian besar dan terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Apa sahaja yang dilakukan mesti bermula daripada kecil. Bak kata pepatah "melentur buluh biarlah daripada rebungnya". Kegagalan mendidik di usia ini akan memberi kesan yang besar pada masa hadapan.


Naikkan kepada jari kedua, jari manis namanya. Begitu juga dengan usia remaja. Manisnya seperti jari yang comel mulus ini. Apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin bertatahkan berlian, bangga tak terkira. Pada ketika ini, alam remaja menjengah diri. Awas!! Di usia ini sentiasa dibelenggu dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Hanya iman dan taqwa menunjuk jalan kebenaran. Pada usia ini, anda sudah baligh dan mukalaf. Pastinya sudah dipertanggungjawabkan segala amalan di hadapan Rabbul Jalil.

Naik kepada jari ketiga. Jari yang paling tinggi, jari hantu namanya. Zaman remaja ditinggalkan. Alam dewasa kian menjengah. Di peringkat umur 30-an ini, seorang itu telah mempunyai status dan identiti dengan ekonomi yang kukuh serta kerjaya yang teguh. Namun, anda mesti berhati-hati kerana di kala ini, banyak "hantu-hantu pengacau" yang datang menggoda. Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu iri hati dan seribu macam hantu lagi. Kalau gagal mengawal emosi lantas terus masuk ke jerangkap nafsu dan syaitan. Jesteru itu, amal ibadat mesti dilipatgandakan.

Kita beralih kepada jari telunjuk. Jari inilah yang mengungkap satu dan esanya Allah s.w.t ketika solat. Genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini. Gagahnya ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan tauladan. Manusia yang berada di tahap usia ini, hendaklah tampil sebagai model kepada generasi baru dan pembimbing yang kaya dengan idea bernas dan minda yang hebat.

Akhir sekali, renung ibu jari. Ianya besar dan pendek tetapi menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. Tugasnya membenarkan sesuatu dan mentafsirkan pelbagai perkara. Bak kata orang Jawa "cap jempol" atau cap jari. Kalau dia ada, semua urusan berjalan lancar. Buat generasi muda, rujuk dahulu kepada orang tua atau yang berpengalaman. Sekiranya petunjuk mereka dan patuhi, nescaya anda boleh berkata "good" atau "yes" sambil menggengam semua jari dan angkat ibu jari ke atas itulah rahsia kejayaan anda. 

Akhirul kalam, cuba lihat sekali lagi jari kita yang kelima-limanya itu Renung dan fikir dalam-dalam. Dimanakah kita sekarang?


9 comments:

ieda said...

kena tampar sakit nie beb .. :)

Niena Pengembara Ilahi said...

setiap apa yg ada di badan kta ni..smuanya Allah ciptakan bersebab... di jari kta juga ada kalimah Allah... hurm.... bnyak sbnrnya bukti kekuasaaan Allah

❤ eyeme ❤ said...

saya di jari manis..kan? hehe..

btw, mesti tgn awak kan gmbr tu..beso semacam je..haha

Jo Qusary said...

oleh itu, jagalah jari-jemari anda drpd hilang atau putus disebabkan kelalaian... jauhilah mercun, meriam buluh, mesin pemarut kelapa, mesin pengisar tebu, mesin pencarik kertas, serta pintu kereta... khidmat nasihat ini ditaja oleh ahli persatuan masyarakat penyayang...

♥cmª shIemª♥ said...

nice..
:)

exora said...

alamak..tengah banyak hantu dok kacau ni....hehe
hari ke hari meningkat usia
dan perlakuan kita pun makin berubah
semoga ke arah kebaikan laa...

azieazah said...

Saya suka pakai cincin besar kat jari manis. hehehe

MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum Cikgu Wan,

Nampak kebesaran yg Maha Pencipta. Setiap jari berbeza saiz dan fungsi, kalau tak apa salah buat semua sama panjang dan sama saiz? Dia yg Maha Mengetahui!

Sunah Sakura said...

rasa sayu baca entri ni kak.... T_T