Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Tuesday, September 27, 2011

Anda Kenal Ini Buah?


Haaa penah tengok tak buah ni? 
Buah ni bukan dimakan mentah2 cemni je tau..
Muntah ijau kang kalau korang petik dan makan terus..hehe

Orang belah-belah Pantai Timur mesti kenal kan?
Kalau tak kenal memang bukan orang Pantai Timur sejati..ekeke
Gurau jek..jangan la maghooohh

Buah ni nama dia BUAH BEKO atau BEKA
(sila baca dengan e taling ye..hehe tau ke idak e taling tu?)

Biasanya orang buat kerabu..
Sedaaappp beb kerabu beko nih..
Nak-nak kalau campur dengan mangga putik yang disagat
Perrgghh!memang tahap gaban lah kesedapan dia..

Cuba tengok ni...

credits to www.rasa.com.my

haaa kecur air liur korang!hihihi


Buah tumbuh merata-rata je dalam hutan..
Kalau KH lalu kat hiway selalu sangat tengok 
buah ni berjuntaian tanpa diendahkan..
Rugiiii woooo..

Ni kira menu wajib kalau balik kampung..
Mak KH mesti akan buatkan..
Uwaaa teringiiiinn la plak!

Siapa pandai buat kerabu beko nih?
Nak resepi tak? kalau nak..duaaa poseeeeenn..hahaha

9 comments:

❤ eyeme ❤ said...

haha..saya di belakang anda sewaktu gmbr ini di tembak oleh anda.. highway mane eh ni?

cikgu isza said...

kurang pasti pula.. cam pernah tengok.. cam x.. hrmmm..

http://chekguisza.blogspot.com/2011/09/senyap-jer.html

eelobor said...

beso nappok, tapi tok tahu nama (sehingga baca entri nih) & tak pernah make.... hihihihihi

eita said...

ermm...tak pernah nampak pun...ni baru 1st time tengok...

nora rashid said...

sedapnya kerabu beko...pahit itu ubat ;)

eiela said...

buah nih sedap buat ulam dengan nasik. saya panggil petai kecik. hehe

whitecappuccino said...

walau org pantai timur, ciknor tak pernah makan kerabu beko..rugi2!

ieda said...

hahahah pernah tgk wan .. tapi x pernah terfikir nak buat makanan .. ada jenis tuu isi dlm dia warna ijo gak tapi tuu org panggil petai kan .. bukan petai yg biasa2 tuu .. tapi dia halus mcm biji kuici tuuu :)

Solihin Zubir said...

baru kelmarin sy mkn kerabu buah beka.. mak buat.. hehe..
beka rebus pon sodap wat ulam..