Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Sunday, August 7, 2011

Tarawih bukan tarawikh..huhu

Salam 'alaikum..

Alhamdulillah selesai sudah menunaikan solat tarawih..

Haa cakap pasal solat tarawih ataupun ada yang eja terawih dalam Bahasa Melayu.. KH nak tarik perhatian korang sedikit atau lebih senang nak betulkan sebutan perkataan 'tarawih' tu..

Ramai yang eja 'tarawikh/terawikh'.. KH duk terfikir sorang-sorang, kalau korang taip 'terawikh' tu means korang baca dengan huruf 'kho' la belakang dia kan? If dibaca dengan pengakhiran 'kho' ia tak membawa makna yang sebenar.

Ejaan at-tarawih dalam Bahasa Arab adalah seperti kt bawah ni:


Ia berakhir dengan huruf 'ha' sebetulnya.. Tarawih bermaksud kerehatan. Hikmah bertarawih ni dia memberi kerehatan dan kesegaran kepada badan kita selepas seharian berpuasa.

InsyaAllah sama2 betulkan ye. Lebih2 lagi dalam lafaz dan niat solat tarawih yang kita kerjakan. Agar lebih tepat. 

Wallahu a'lam

23 comments:

Syazwan Che Deraman said...

terima kasih kak sebab perbetolkan saya..
saya nak tulis pon takut salah.
yang mana ntah yang betul..
terima kasih..

Jo Qusary said...

tarawih = senaman mlm2

Kalamhati said...

>>Wan:
sama2 wan..kita tegur menegur..=)

Kalamhati said...

>>Jo:
btul tu jo..
ia berasal dari perkataan ''raahah" dalam BM bermaksud rehat atau bersenam pun boleh.sebab solat tu merupakan senaman

IMANSHAH said...

ooo'nanti kita betulkan

fiq. said...

ok, xde kecelarun lagi,,terima kasihh

norgee said...

Kak Tie,
kadang2 sy pun silap tulis terawikh! hehe...thanks for sharing...

Kalamhati said...

>>Imanshah:
insyaAllah sama2 kita perbetulkan

Kalamhati said...

>>fiq:
sama2 fiq..=)

Kalamhati said...

>>Gee:
tulis salah takpe..tp masa niat mesti betul jangan masa niat pun duk bayang huruf kho gak kt blakang dia..huhu

teratai said...

Alhamdulillah betul,apa2pun terima kasih utk info ini...

sha a.s said...

betul betull..tu yg sebetulnye...

gud info kak :)

cik deyla said...

tengs untuk info :))
baru tau je

eelobor said...

kalu ejo teraweh or taraweh... saloh dok?

Kalamhati said...

>>teratai:
sama2..=)

Kalamhati said...

>>sha:
sama2 kita perbetulkan btul tak sha..=)

Kalamhati said...

>>cik dieyla:
sama2..kita share mana yg bermanfaat..=)

Kalamhati said...

>>eelobor:
ejaan dalam BM tak jadi masalah..sbb biasa dalam BM eja Terawih..taraweh pun lebih kurang jah..

hok penting jgn tukar 'h' ngan 'kh'

S..U..D..@..I..S said...

tq cikgu betulkan ejaan...perkongsian yg yang sgt baik

Sunah Sakura said...

hari tu pun jiji da tegur masa entri eh, ustazah... bila cek balik, aha la ha, bukan kha.. terus edit balik semua perkataan tarawikh dalam entri tu...

ieda said...

aah betul tuu x pernah pula ieda menyebut tarawikh tuu ekekek

ps : wan , mcm mana ?? solution nuff ieda tuu uhuhuhu

Fyzal said...

terawih. okey baiklah. sebab saya selalu tulis sebagai "teraweh". menggunakan E instead I.

♥cmª shIemª♥ said...

terima kasih kerana mengingatkan..:)