Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Monday, August 15, 2011

Memartabatkan Senibina Islam..Kalau Bukan Adik-adik Kita, Siapa Lagi?

Salam 'alaikum..

Juz nak share satu video ni, visual tak berapa clear sikit sebab direkod direct dari tv tapi sekurang-kurangnya ada yang sudi rekod kan.. Actually video ni dalam rancangan Kampus Dunia di tv Al-Hijrah petang tadi. So, bagi sesiapa yang terlepas nak tengok. Bolehlah tengok ye..=)

Kenapa KH sibuk2 nak share vid ni? Sebaaaab ni vid tentang Heritage Study Kulliyyah of Architecture & Environmental Design (KAED), UIAM. Super duper junior KH ni..hehe tapi tetap berbangga kerana diriku juga sebahagian dari UIA..eceh ngaku!hehe

Heritage Study ni merupakan requirement kepada dorang sebelum grad, iaitu mengkaji warisan senibina Islam.




KH rasa ini merupakan hasil kerja yang patut dihargai dan dilihat oleh segenap lapisan masyarakat supaya orang2 Islam sedar yang ISLAM juga pernah gah suatu ketika dahulu dengan senibina dan empayar Islam yang kuat dan luas.

Kita sepatutnya kagum dengan kehebatan seni dan budaya kita yang mempunyai jati diri yang tersendiri. Warisan yang perlu dikekalkan agar generasi Islam seterusnya dapat menyaksikan keindahan dan keunikannya.

Hati ni bertambah bangga melihat hasil replika bangunan bersejarah dari adik-adik kita ni. Sudah tentu ia juga memerlukan buah fikiran dan daya kreativiti yang tinggi untuk menghasilkannya.

Semoga mereka semua sukses dan menjadi model Arkitek Islam yang menjadi kebanggaan rakyat Malaysia khususnya dan dunia Islam amnya..InsyaAllah


5 comments:

atuk said...

Assalamualaikum KH

seni anugerah Allah

SELAMAT BERPUASA

Wassalam

eelobor said...

kena ada sokongan dari banyak pihak nie.... baru la cepat berkembang senibina islam

Diana @ BKKC said...

i KH...tak dpt view lah video tu....mm..Nway...bdk archi memang ade subject gitu kan? some sort of 'conservation'..lebih kurang mcm tulah..

ariana said...

Anak akak yg sulung tgh study archi..nak mewarisi abahnya Insyaallah. Moga senibina islam semakin berkembang maju..

azieazah said...

Tumpang bangga.
Jika bukan kita, siapa lagi?


Ramadhan: Nuzul Quran “bacalah...”