Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Friday, June 10, 2011

KONSERT AKHIR AF9-BLOGGERS DAH PUKUL CANANG..ADA YANG AMBIL KISAH TAK?

Lepas isu Inchik Gambit yang menggegar dunia bloggers..Sampai nak jadi isu nasional gitu..Kini timbul pula isu Konsert Akhir AF9 yang bakal diadakan berhampiran Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin atau lebih famous dengan nama Masjid Besi..

Para blogger dah mula pukul canang..tak senang dengan lokasi konsert yang dikatakan sangat hampir dengan masjid..For sure la sound check akan diadakan pada petang dan berlarutan hampir ke maghrib kan..KH tabik dengan keprihatinan para blogger..Ternyata bloggers bukan hanya blogging suka2 utk blogging sumting yang berkaitan dengan diri saja..tapi ada yang sangat prihatin bila ia melibatkan isu keagamaan..Masih ramai yang sensitif..

Secara ikhlasnya, KH pun tak perasan bahawa lokasi Konsert final AF9 tu sangat berhampiran dengan masjid. Hanya dapat gambaran jelas bila KH baca entry blog SunahSukaSakura..Ada beberapa entry tentang isu konsert ni kat blog Sunah..Korang boleh jenguk ke sana kalau nak baca selanjutnya..Siap ada Google Map lagi..

Dan KH lagi bertambah kagum bila blogger otai kita Ben Ashaari pun turut mengulas tentang isu ni..Bila orang Putrajaya sendiri yang bersuara..Lagilah KH yakin dan bersetuju sangat dengan pendapat yang beliau utarakan..Korang nak baca, boleh la klik SINI..

Dan kalau nak tengok lagi jelas di mana kedudukan pentas konsert dan masjid..Blog Suratan Kebetolan milik Bro Nazirul Hazwan ada gambar2 yang jelas..Jemput la ke sana..Baru kita dapat tengok dan faham..Kenapa isu ni perlu diwar2kan dan diambil kisah oleh pihak berwajib..

Pada pendapat KH, memang tidak salah nak dibuat konsert berhampiran dengan masjid..Ada pro dan kontranya..

Positifnya bagi yang menjaga solat, mereka rasa senang untuk mereka bersolat Maghrib kerana masjid hanya beberapa ratus meter saja dari tempat konsert..(Tapi bayangkan la cemana nak keluar dari celahan ribuan manusia di sana malam tu?)..Kecuali la kalau sanggup tunggu dulu kat masjid..solat then baru ke tempat konsert..Tapi ramai yang berebut nak duduk depan kot..hehe

Negatifnya, banyak la kot..Percampuran antara lelaki dan perempuan..Yang tak kisahkan solat lagi..Yang bertempik bersorak tak ingat dunia..Terkinja-kinja layan konsert..macam2 lagi la..

KH juga menyokong pendapat beberapa blogger yang menyarankan diasingkan tempat lelaki dan perempuan juga utk family..Jangan pandang ringan benda ni tho kita pasti ramai yang menentangkan..ye la ramai yang pegi dengan couple masing2..Sekarang ni dah jadi benda yang biasa saja remaja perempuan keluar malam dengan pasangankan..Malah yang lebih memalukan mereka adalah bila takde kekasih..Ye dak?Dunia dah terbalik agaknya..

Dan yang paling KH setuju sangat2..Better konsert tu dimulakan selepas waktu Isyak..Dan segala macam rehearsal ke..testing2 ke..atau apa saja yang melibatkan sound yg kuat, distopkan la sekejap bila tiba waktu2 azan..Rasanya krew2 yg terlibat pun rata2 'Melayu Islam'..

Jangan sampai Allah murka..Pantau pakaian artis wanita..Jangan terlampau mendedahkan aurat..(Sham Kamikaze pun masa jadi juri hari tu macam tak sanggup nak tengok aurat depa ni..huhu)..

Semua terletak pada HATI..If hati kata elok maka kita akan nampak elok tho kepada benda2 yang haram pun..Individu itu sendiri yang perlu menilai diri dia..jaga diri dia..Dan pihak berwajib juga perlu peka dengan keadaan sekeliling.. Jadi, perubahan perlu dibuat demi kemaslahatan ummah dan keredhaan Allah Ta'ala..

Wallahu a'lam


23 comments:

dalisha said...

KH, saya suka statement akak yg ni"Better konsert tu dimulakan selepas waktu Isyak..Dan segala macam rehearsal ke..testing2 ke..atau apa saja yang melibatkan sound yg kuat, distopkan la sekejap bila tiba waktu2 azan". Tapi masalahnya, kekadang muda-mudi ni kul 6 dah terpacak kat depan pentas konsert tu. Sebabnya nak dok depan... leh nampak clear ckit. Walhal konsertnya lom start lagi. Dan yang tak sanggupnya tu bila ada juga yg dah tua-tua ni pun terselit dikalangan muda-mudi tu. Sekarang ni kebanyakkan event dah wat kat putrajaya. Harap-harap tak de la apa-apa kejadian yg tidak diigini berlaku kat sini. Kesian kitaorg yg dok sini. Jujur ckp sepatutnya event cam konsert ni tak sesuai wat kat sini.

Kalamhati said...

>>KhaiZa:
KH setuju pendapat Khaiza..yg tua2 tu kdg2 ngalahkan muda mudi..huhu
warga putrajaya for sure rasa tak best sgt kan..jalan mmg sah2 jam..huhu
hope takde kejadian yg melampaui batas berlaku..kita doakan la ye

msredcheesecake said...

cik kh,
tak faham kenapa tempat tu dipilih. nape tak tempat lain.respect is the keywords.astro kena la jaga sensitiviti melayu...

ctpayong said...

apa2 jua, di mana dan macam mana keadaan sekali pun, paling tidak 'tiang' kena jaga.

tiang = solat (dalam kontek ini)

setuju : ...jangan tunggu sampai Allah murka baru mahu sedar.

dalisha said...

KH : memang confirm jalan jem + bising. Bagi sesapa yg rumah dekat2 dgn presint 18

ctpayong : Sangat2 setuju. 100%

Ayuni said...

x ske af....

Nur Hawa Mohd Zin said...

kita negara Islam..jadi apa2 program perlu hormat azan dan sewaktu dengan nya...ada yang sanggup datang ke satu2 program sebelum mghrib lagi...huhu..

AF awe tak layan kak...get nothing

Unknown said...

kalo mengikut cara yang dibuat sekarang..banyak yg negatifnye kan..eheh

lizz said...

saya pun tak tgk af ni...tak minat... boring...jeling2 jer kekadang

kurus said...

setuju2 beb .. sgt2 setuju .. harap2 x di ambil mudah semua ini .. insyaallah kalau tidak kita doakan ujan je .. senang ! ekekek jahat kan ieda nie .. ecehhhhh yelahhh lalalalla

Scha406 said...

lahaii..nk final dah ker? punya la x amik kesah psl af smpi x tau nk final dah...ehehe

☾SHiemaCMa786☾ said...

cma x suke tgk AF ..xtau pun ape cer ngan AF..tp bila bca kat blog KH ngan SSbaru cma taw.

~izan~ said...

dah la AF tahun ni tak best,buat plak tmpt tak seswai mcm ni..tp tak best pun mesti ramai yg gie...

Kalamhati said...

>>msredcheesecake:
ha'ah btul..jgn smpi dh takde rasa hormat dah

Kalamhati said...

>>Kak ctpayong:
KH setuju ngan pendpt akak..takde tiang tu runtuhlah segalanya

Kalamhati said...

>>Ayuni:
tak tgk pun if tak tertengok..hehe

Kalamhati said...

>>Awe:
for sure la yg fanatik tu dr kul 5 6 dah terpacak kt situ..

Kalamhati said...

>>Jiji Yu:
yup..btul tu

Kalamhati said...

>>lizz:
sama la..akak pun tgk time duk belek2 channel

Kalamhati said...

>>ieda:
hehe kalu ujan pun depa sanggup je berhujan ieda..minat punya pasal..

Kalamhati said...

>>Sha:
hehehe sha lg best!

Kalamhati said...

>>Cma:
taktau pun takpe cma..hehe

Kalamhati said...

>>izan:
mesti ramai punya izan..org kita ramai dahagakan konsert2 cemni..huhu