Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Thursday, April 21, 2011

EMPAT DARJAT MANUSIA..

Menurut Khalil bin Ahmad, darjat manusia terbahagi kepada empat jenis, iaitu:

  1. Manusia yang tahu, dan dia tahu bahawa dia tahu. Yang demikian ialah manusia yang berilmu, yang boleh dijadikan pemimpin.
  2. Manusia yang tahu, tetapi dia tidak tahu bahawa dia tahu. Orang yang sedemikian sedang tertidur dan perlu dibangunkan.
  3. Manusia yang tidak tahu, dan dia tahu bahawa dia tidak tahu. Orang yang sedemikian perlu dibimbing supaya menjadi cerdas dan berilmu.
  4. Manusia tidak tahu, dan dia tidak tahu bahawa dia tidak tahu. Orang yang sedemikian perlu dijauhi
(sumber dari Ar-Risalah, Buletin Bina Insan SKJG)



Semoga kita tidak tergolong dalam golongan yang ke 4.. Dan andainya kita tergolong dalam golongan ke 2, cepat-cepatlah kita sedar. Setidak-tidaknya ada yang sudi mengejutkan kita dari tidur yang lena dan  bangkit semula agar menjadi orang yang tahu bahawa dia tahu..

Sekadar renungan bersama..Wallahu a'lam..=)

18 comments:

Ayuni said...

banyak manusia yg tahu tp wat x tahu....

Kalamhati said...

>>Ayuni:
btul tu..mudah2an kita jgn jd golongan tu ye..insyaAllah

eelobor said...

trima kasih kakchik sentiasa mengingati

azwa amani said...

tenkiu sebb bgthu...

IMANSHAH said...

ambo namyak dok tahu, tapi ambo blaja lah

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

nice info sis

Kalamhati said...

>>eelobor:
samo2 kito berpesan..=)

>>azwa:
sama2 kita igt mengingati..=)

>>Imanshah:
ambo pun samo..janji kita tau dan sedar kita tok tahu dan kita blaja sikit2..=)

>>LM:
sharing is caring kan adik..=)

S..U..D..@..I..S said...

no3 tu ok lagi...
no 4 tu bodoh sombong

Jo Qusary said...

kalo yg buat tak tahu tu dlm golongan mana pulak ye?

Sham said...

ha ha saya selalu guna 4 benda ni masa mengajar...saya dapat pun dari cikgu saya dulu...

Izyan Masri said...

BAGUS ENTRY NI :D

Nieza said...

tq sharing...nice n3...:)

Kak Sam said...

Nak jadi no. 1

Cma Shiema said...

info yg berguna kak..mudahan2..

sarah-najwan said...

ada satu lagi
manusia yg tak tahu
tapi berlagak tahu..hak ni bahaya..

Sharinginfoz said...

macam2 jenis manusia ada

Kalamhati said...

>>Sudais:
btol tu..mudah2an kita tak jd yg no 4 tu..

>>Jo:
tu dlm golongan munafik tu..huhu

>>Sham:
ye ke sham?huhu KH kena praktikkan gak ni..=)

>>Izyan:
sama2 kita manfaatkan..=)

>>Nieza:
sama2 nieza..=)

>>Kak Sam:
sama2 kita menuju ke situ..=)

>>Cma:
insyaAllah..jika kita manfaatkan..=)

>>ummi sarah-najwan:
jolo2..loni ramai hok jenis ni..nak tunjuk hebat..huhu bodoh sombong namanya tu

Kalamhati said...

>>Sharinginfoz:
ha'ah..kita sendiri perlu tentukan kita nak jd golongan yg mana..