Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Sunday, April 24, 2011

Belon Boleh Kuruskan Badan?

KUALA LUMPUR: Hampir lima tahun, Azhar Jamal, 35, telah mencuba pelbagai kaedah untuk menurunkan berat badan, namun usahanya masih menemui jalan buntu.
Beliau berdiet dan mengambil pil untuk mengurangkan berat badannya yang mencecah 135kg, tetapi masih tidak berubah sehingga menyebabkan beliau sering rasa letih dan tidak bermaya ketika melakukan kerja harian.
Azhar mula mengalami masalah berat badan selepas tidak lagi aktif bersukan kira-kira lima tahun lepas dan ditambah pula dengan amalan pemakanan yang tidak sihat sepanjang tempoh berkenaan.
"Ketika saya melakukan pemeriksaan kesihatan, kolestrol dan tekanan darah saya tinggi. Doktor nasihatkan saya supaya turunkan berat badan bagi mengelak menghidapi penyakit lain yang lebih teruk.
"Sejak itu macam-macam cara saya cuba untuk kuruskan badan seperti diet, minum jus, makan pil namun berat badan saya tetap sama," kata anak kelahiran Kuala Lumpur itu kepada Bernama di sini.
BELON UNTUK CEPAT KENYANG
Sehinggalah pada awal tahun lepas beliau mengambil keputusan untuk berjumpa dengan pakar diet di sebuah pusat perubatan di sini yang mengesyorkan jadual pemakanan dan diet seimbang dalam usaha untuk menguruskan berat badan, katanya.
Pakar berkenaan juga telah mengesyorkan prosedur yang dinamai "endoscopic placement of gastric balloon" dan akhirnya kini beliau berjaya memperoleh berat badan yang ideal iaitu 93kg hanya dalam masa enam bulan.
"Melalui prosedur ini saya tidak perlu 'mengorbankan' makanan kegemaran saya iaitu nasi kandar dan tetap makan lima kali sehari, saya hanya perlu kurangkan saiz makanan itu dan bersenam sekurang-kurangnya tiga kali seminggu.
"Belon yang diletakkan sementara dalam perut itu membuatkan kita cepat kenyang bila makan dan selepas enam bulan belon itu akan dikeluarkan, namun kita perlu meneruskan amalan pemakanan yang baik serta bersenam bagi mengekalkan berat badan ideal," katanya.
"Kawan-kawan juga terkejut dengan perubahan berat badan saya sehingga ada yang tak kenal saya lagi, masalah selalu penat dan tak bertenaga juga sudah hilang. Saiz baju yang saya pakai dulu XXXL juga dah bertukar jadi XL," katanya.
PROSEDUR SEMENTARA
Seorang perunding pakar gastroenterologi, Datuk Dr Ryan Ponnudurai berkata, belon gastrik yang diletak menggunakan endoskop adalah direka bagi membantu mengurangkan berat badan seseorang secara ideal iaitu purata 20 kg atau lebih.
Untuk melayak menjalani prosedur berkenaan, yang tidak memerlukan pembedahan, seseorang itu perlu mendapat motivasi dan bersedia untuk menjalani secara serius, program yang diselia secara perubatan untuk diet dan senaman, katanya.
"Prosedur itu hanya dilakukan ke atas pesakit yang memenuhi beberapa kriteria. Pertama, pesakit hendaklah yang tidak begitu obes, tetapi hanya mempunyai berat badan yang lebih. Mereka mungkin baru sahaja naik berat badan atas beberapa sebab dan mahu kembali ke berat badan asal masing-masing," katanya.
Dr Ponnudurai berkata, belon itu akan dimasukkan ke dalam perut untuk tempoh sementara selama enam bulan bagi menimbulkan rasa cepat kenyang dan sentiasa kenyang selepas makan.
RASA KENYANG
"Mereka yang (pesakit) datang, perlu berpuasa semalaman sebelum kami memasukkan alat skop, letakkan belon di kedudukannya dan ia selesai. Dalam belon yang kecil itu, kami masukkan 500cc air garam dan biarkannya dalam perut.
"Kami letakkan pesakit di pusat itu untuk satu malam. Sebenarnya mereka sudah boleh balik pada hari yang sama tetapi kami mencadangkan agar mereka bermalam sahaja di pusat itu.
"Kami masukkan belon itu dalam perut agar anda tidak boleh makan dengan banyak. Itulah tujuan sebenarnya. Anda akan sentiasa merasa kenyang dan tidak ada rasa nak makan", katanya.
Dr Ponnudurai berkata, jumlah berat yang patut dikurangkan dan dikekalkan oleh pesakit adalah bergantung kepada bagaimana mereka mengikut arahan diet, senaman dan perubahan cara hidup dalam jangka panjang.
"Sebelum prosedur itu bermula, pesakit akan dinilai sepenuhnya oleh pakar psikologi dan diet untuk menentukan prosedur yang sesuai dijalankan ke atas pesakit dan faedah yang akan diperoleh oleh pesakit", katanya.
DAPAT KURANGKAN PURATA 20 KG
Dr Ponnudurai berkata, pesakit akan mengalami ketidak selesaan untuk beberapa hari sementara perut dapat menyesuaikan diri dengan belon. Kemungkinan mereka akan mengalami rasa pening dan muntah selepas prosedur itu.
"Namun ia akan hilang mengikut masa. Mereka perlu mengambil makanan berbentuk cecair untuk dua hari. Setelah mereka dapat menyesuaikan diri dengan belon itu, mereka boleh meningkatkan diet," katanya.
Dr Ponnudurai berkata, kos untuk keseluruhan prosedur itu tidak lebih RM15,000.
"Seramai 15 pesakit telah menjalani prosedur itu sejak kami memulakannya kira-kira dua tahun lepas. Hasilnya memuaskan setakat ini: kesemua pesakit dapat mengurangkan purata 20 kg," katanya.
(sumber: mStar Online)
--------------------------
RM15,000..Anda sanggup letak belon dalam perut?huhu..Tapi bagi yang mempunyai berat badan yang berlebihan sampai mengancam kesihatan, amat perlu kot..Hmm interesting!

8 comments:

kAmi dAn mEreKa said...

sekarang teknologi dah canggih. macam2 dah ade utuk turunkan berat nikan. :)

sarah-najwan said...

hal berat badan ni
di samping nk try mcm2 tu
yg penting disiplin diri bersenam
makn boleh kerap bukn dgn kadar byk..

seb baik bdn ambo ni jenis kurus..
mkn la gapo dio pom..tok gumuk2..huhu

ambo terbalik...ambo nok gumuk....

IMANSHAH said...

hurm, bersukan sudah kak

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

canggih dan menarik ni sis..

S..U..D..@..I..S said...

pada yg berduit no hal....
yang kurang, cukup dengan riadah yang istiqomah

alinac lover said...

peeeeeeeeeeh! kagum ni kagum!

Cikgu CTE said...

macam-macam cara nak kuruskan badan nie...

semuanya tengok pada kemampuan...

Cma Shiema said...

huhu..mcm2 cara nk kurus..