Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Thursday, January 27, 2011

ROTIBASI!EH MOTIVASI..

Pakar motivasi ni seorang doktor (falsafah)..Dia sedang bacakan doa sambil
diikuti oleh murid-murid apa yang didoakan..Panjang doa dia..hampir setengah jam
murid tadah doa..Siap dia suruh murid hafal ayat penerang hati (surah ar-Rahman ayat 1-5)


Salam 'alaikum..

Pagi tadi kan, ada seorang cikgu tu dengan semangat sekali berjalan nak pergi mengajar kat kelas Tahun 6. Guru yang menepati masa dan dedikasi la kononnya..Sampai-sampai je kat kelas..HAIKKK!!Mana pergi budak-budak ni semua? Nak kata belum naik dari assembly, tak ada assembly hari ni sebab hujan membasahi bumi..

Tiba-tiba saja cikgu itu gelak sendiri..nasib baik takde orang nampak..hehe..memang la budak-budak ni takde..sebab dorang pegi ke dewan tertutup. Hari ni ada motivasi daaa..Chekgu itu terlufer..Maka dengan muka yang tak rasa bersalah langsung pun, cikgu tu buat u-turn plus kona baring sikit turun tangga pegi ke dewan..al-kisah cikgu tu habis di situ..hehehe

Teringat zaman persekolahan dulu..kitorang tak panggil motivasi tapi rotibasi..hehe macam-macam istilah kan..tapi diriku memang suka ikut motivasi..Rasa macam bersemangat gitu sebab motivator yang sampaikan motivasi kan biasanya enthusiastic gitu kan..

Lepas pergi dewan Kalamhati masuk ke kelas tahun 6 yang last sekali..Ada dalam 7 orang murid yang tak join motivasi..Motivasi ni kena bayar RM15 seorang. Bila tanya kenapa join motivasi?..Ada muridku yang bertuah sorang tu tanya balik, "Motivasi tu ada makan-makan tak ustazah? Kalau ada bagi free KFC ke kita nak masuk...kita bukan takde duit tapi boring la..kita suka kalau ada makan2"...aduss!!nak tergelak pun ada..rasa nak sekeh pun ada gak...Yang lain-lain semua jawab ''Tak best..malas nak join"..huhu

Betapa mereka ni taktau ke mana hala tuju merekan kan..Orang suruh pegi sekolah pegi la..Buku pun jarang dorang nak bawak..Kalamhati tak jadi nak ngajar sebab tak ramai sangat. So, berbual dengan dorang..Selami hati masing-masing..Sedih pun ada, mereka takde kesedaran langsung untuk belajar dengan lebih tekun. Dalam kepala hanya ingat nak main je. Rata-rata memang dari keluarga yang susah. Yang ditinggalkan oleh salah seorang ibu atau bapa. Ada juga yang dijaga oleh datuk. Mak Ayah tak tahu mana hilang..

Sekolah tak dapat paksa bila mereka taknak join motivasi. Sebab ni motivasi berbayar..Susah juga nak minta duit dari parents kan..Bising pula dorang nanti..Tu yang jadi optional tu. Yang sanggup bayar je join. Sekolah nak tanggung semua maybe tak termampu kot sebab lepas ni banyak lagi siri motivasi yang akan dianjurkan di bawah sponsor PIBG..Yang tu boleh lah dorang join.

Apapun, Kalamhati mendoakan anak-anak ini diberi petunjuk dan hidayah..diterangkan hati-hati mereka sepertimana Allah terangkan dunia ini dengan cahaya matahariNya..Diberi semangat untuk berjaya..cintakan ilmu dan rajin mengerjakan solat.. Risau melihat ada lagi murid Tahun 6 yang masih belum khatam Iqra'..huhu

Memetik kata motivator tu tadi, "murid yang berjaya biasanya murid ini boleh menguasai sifir (matematik) dan juga tahu membaca Al-Quran dan menghafal surah-surah lazim..Jika mereka menguasai keduanya, insyaAllah mereka ini murid yang akan berjaya".. Ada benarnya kan? Otak akan berfungsi dengan baik bila kita menghafal. Otak cerdas bila kita menghafal..Bila dah berkilat tu, ilmu2 lain pun senang masuk..

Apa kata anda?Kalau setuju sila angkat keyboard!hehe

Wassalam..


12 comments:

ISZA said...

siap angkat laptop ni.. :D,
matematik pun susah nak kuasai..
membaca Al-Quran pun tak lepas2..
bebudak sekarang.. bab hafal lagu terrorlah..
kenyataan..

Lydia Miza said...

suka sgt program cam ni

☾SHiemaCMa786☾ said...

roti basi??ngaaaa..~kami time skola dulo panggil ceramah am!

hehe..betuahnye mured2 tnye ade mkn2 ke x??

pasal itu??cma setuju...jgn kata keyboard, ngan mouse dn skalicma angkat ni ha..

whitecappuccino said...

ciknor angkat semua ni! hehe..
penah jugak bersemangat nak masuk kelas tengok2 budak takde..ada motivasi kdg study skills.

eelobor said...

masa cikgu tu buat u-turn & kona baring, mesti kaver molek muko des? hihihi

Hani said...

salam
saye angkat laptop lerr...bole kot.

IMANSHAH said...

awal nya motivasi..

apdm said...

salam

pernah terdengar tentang hal ini dulu....
sekali sekala kena motivasi ni besh juga =)

ziarah rakan yang saya follow =)

sarah-najwan said...

motivator harus bijak memotivasikan budak..jika tak..mcm jwpn anak murid itulah..bosan..

msuk telinga kiri keluar telinga kanan..

kdg2 budak2 yg dgr motivasi ni..sehari insaf ..pastu..balik perangai asal..

seme atas kesedaran sendiri..

Rohani Hashim said...

kalau angkat keyboard bukan nampak pon uuuu

Solihin Zubir said...

ya btol..
sbb tu org yang menghafal Al-quran akan mudah masuk apa saja yang dipelajarinya...

Miss Yaty said...

ya betul tu akak...

amalan mengaji memang bagus untuk lapangkan dada dan di mudahkan untuk menghafal..

yat pun suke motivasi macam ni :)