Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Tuesday, November 30, 2010

TAK RASA BERSALAH KE?

Pernah tak alami masa korang drive, kereta kat depan selamba je buang sampah keluar tingkap dan sampah tu melayang terpelanting kat cermin kereta korang?..Walaupun sampah tu hanya gulungan plastik gula-gula atau biji buah asam kecut je..

Semalam sekali lagi cermin depan keretaku tercemar dek sikap tak bertanggungjawab ni..Nak tunjuk contoh tak baik pada anak2 ke apa tu..Anak saudaraku yang kecik pun pandai cakap "Allah!dia tohuk (buang) sampah kat jalan"..haa budak kecik pun tahu nilai mana baik mana buruk..Inikan pula orang dewasa yang memang sah-sah tahu tentang tanggungjawab menjaga kebersihan..

Yang paling biasa ku tengok, kalau musim buah..ambui!sodapnya makan buah sambil drive..gigit buah rambutan kulit baling terus keluar kereta..Kopek buah langsat lempar ajelah kat jalan..Bukan nampak pun benda kecik kan..menyedihkan je

Kat tepi jalanraya sekarang pun dah ada signboard "TAK RASA BERSALAH KE BUANG SAMPAH DARI KENDERAAN ANDA?"...Pernah tengok kan?..Kalau kat Kuantan ada beberapa tempat yang ku jumpa..Biasanya dekat trafik light la..Yang selalu ku tengok dekat trafik light simpang empat yang nak ke Tanjung Lumpur or Teluk Cempedak ..Bagus gak JKR naikkan signboard peringatan berbaur sindiran sebegini..

Sampah bukan sewenang-wenangnya dibuang..Ia tanggungjawab diri sendiri..Kalau tak reti nak buang sampah dalam tong sampah atau simpan dulu dalam kenderaan kemudian baru buang..Kalau nak buang merata-rata tempat, maka kenalah tukar jadi makhluk Allah yang ni kot...hhuhu

(sumber dari Google)

**Sampah kita tanggugjawab kita..peringatan untuk diri sendiri gak ni..=)

Wallahu a'lam..



17 comments:

whitecappuccino said...

Salam..
selalu jumpa org macam ni..sakit ati sgt..tak boleh ke simpan sampah tu dulu dlm plastik ...

hudahazwani said...

salam..,
banyak kali jugak kene..lagi2 yang naik motor...rase nak langgar jer kereta depan..sebaek waras lagi..kekadang slumber buang putung rokok..ishk3...nie la sikap dan tabiat manusia yang susah/tak boleh nak di ubah... ^^,


http://hudahazwani.blogspot.com/

Solihin Zubir said...

hahhaha.. amek!
sapa rasa dia monyet, sila buang sampah merata2.. hehe..

Kalamhati said...

>>whitecappuccino:
Salam..betul tu..memang geram dibuatnya..bleh hilang sabar..huhu

>>huda:
salam..betul tu..yg buang puntung rokok tu yg tak tahan tu..susah nak ubah mentaliti org mcm ni..

Kalamhati said...

>>Solihin:
hehe monyet pun tak pernah buang sampah kt jalanraya kot..haha

noor said...

lagi nk mrh kalau sampah tu terlekat kat cermin kete kita...

alinac lover said...

hehhe tu la..tabiat la tu kak~

akak yong ada buat GA lagi

jemput join ya

http://www.alinacshoppe.com/2010/12/giveaway-kalau-saya-shopping-di-alinac.html

Kalamhati said...

>>noor:
huhu betul tu..pernah biji asam keletuk terkena cermin keta..ikh gewam

Kalamhati said...

>>Yong:
buat tebiat namanya tu yong..hihihi

orait!nnt akak join..tq yong!

Anonymous said...

I'm no longer certain where you are getting your info, but great topic. I must spend some time learning much more or working out more. Thanks for great information I was in search of this information for my mission.

My weblog :: heavy plant maintenance KwaZulu Natal

Anonymous said...

It's truly very complicated in this busy life to listen news on Television, therefore I only use internet for that purpose, and obtain the latest information.

My blog post: asian restaurant

Anonymous said...

This is the perfect website for everyone who wishes to find out about this topic.
You understand a whole lot its almost tough to argue with you (not that I personally will need to…HaHa).
You certainly put a fresh spin on a subject which has been discussed for decades.
Wonderful stuff, just excellent!

Feel free to surf to my page: vehicle branding gauteng

Anonymous said...

Do уou mind if Ι quote a few of your aгticles
as long as I pгovide credit and sources back to your webѕite?
My blog site is in the very samе niche as yours and
mу visіtors ωould truly bеnefit from some of the infοrmation you present heгe.

Pleasе let me know if this alright with уou.
Many thanks!

Feel fгee to surf to my sіte; Same Day Payday Loans

Anonymous said...

Highly energetic article, I liked that a lot.

Will there be a part 2?

my blog post - click Here

Anonymous said...

Pretty nice post. I simply stumbled upon your weblog and wanted to mention that I've really enjoyed browsing your blog posts. In any case I'll be subscribing to your rss
feed and I hope you write once more soon!


My blog: More information

Anonymous said...

I am genuinely grateful to the holder of this
web page who has shared this wonderful piece of writing at here.


Stop by my blog post: click the site

Anonymous said...

http://hapna.com/pre/buypropeciaonline/#43891 propecia side effects premature ejaculation - propecia generic reviews