Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Tuesday, November 23, 2010

Pengaruh Cerita Kartun..Positif ke Negatif?



Nak ceritakan kisah anak saudaraku nan seorang ni..Umur dekat 5 tahun dah..Memang sentiasa duk depan tv tengok Astro Ceria..dan kadang2 dia layan cerita Indonesia since umur 3 tahun lagi dia dah faham tengok drama tv..Siap boleh cerita balik apa yg berlaku..

Dan sekarang ni, setiap percakapan dia banyak yang mengikut dialog2 cerita kartun..Siap boleh cakap bahasa standard lagi..hehe yang tak tahan bila suruh dia buat apa-apa dia akan jawab "baiikkk!" macam nada kartun tu..dan banyak lagi jawapan2 yg tak disangka keluar dari mulut dia..

Bila sorang-sorang dia akan keluarkan dialog2 kartun yang dia tengok..Nak baiki tayar lori mainan pun siap buat lagu macam cerita kartun yang repair kenderaan tu..Bob the builder ke apa tah..Adik beradik yg lain takde sampai macam tu..dia sorang je..

Ada anak cikgu sekolah kakakku, suka tengok cerita kartun gini gak..Tetiba boleh speaking..Terkejut mak ayah dia..Nak makan speaking..Nak minum speaking..huhu kuatnya pengaruh tv..yg ni kira positif la kan..sebab budak2 dapat belajar bertutur dengan baik..

Bayangkan pada usia 4 tahun dapat faham cerita dengan baik dan gunakan balik frasa dan terms yg didengar tu dalam percakapan..Betul pulak tu..ku takjub gak..Cuma risau kalau2 pengaruh yang negatif pun di absorb jugak..

Biasanya kakakku teman dia tengok tv..Kadang2 pukul 12 malam belum tido..Ummi dia kat sebelah dah dibuai mimpi..Dia syok lagi duk tengok cerita Sekar..

Sekarang ni tak tengok sangat dah cerita2 Indonesia tu..Dia addicted ngan kartun2 kat Ceria..Memang konker habis la..Mintak maaf le kalau nak tengok cerita lain memang tak boleh..Sanggup ditinggalkan oleh Ummi ngan Abah dia..tanak pergi jalan2..Sayang nak tinggal tv..adeh la..peningku tengok

Cuma setakat ni, takde lagi pengaruh negatif, tapi risau juga la..Banyak sangat tengok tv..Risau takut boleh rosakkan mata or apa..

Ada tak anak2 atau sesiapa yg dekat dengan korang yang sama spesies ngan anak sedaraku ini?


9 comments:

cikgu isza said...

ada positif ada negatif..
positif.. memang anak mempelajari kemahiran berbahasa..
siap pandai buat pantun (gara2 upin upin)

yang negatif bila ada adegan macam lawan.. gatal2.. cepat jer deme praktikkan.. huhuhu..

yang penting kita pantau..

Solihin Zubir said...

contoh kartun yg negatif, ialah shin chan..
klakar bagi kita, tp kalau budak2 tiru prangai x snonoh shin chan? adeyhh..

whitecappuccino said...

Anak sedara akak ada sorang yg masa umo tak sampai 3 tahun suka tgk citer Sekar siap nyanyi lagi walau sebut pun telo..

Kalamhati said...

>>Isza:
betul memang bagus dr segi berbahasa..
yg tak tahan bila dia mintak sumting ngan kakak sy..dia akan cakap 'nak jugak..nak jugak..amik sekarang"..tak pelat kelantan pun..bahasa standard..huhu


>>Solihin:
betul tu..memang lawak tp sikap dan perangai Shin Chan tu tak elok sgt..

mcm nobita gak..sifat malas nobita tu tak elok sebenarnya..

>>Whitecappuccino:
huhu sama la kak..cuma ni yg dia tak telo pun..memang hafal satu2..

teratai said...

yes, ada baik n buruk. Tapi kalau utk improve english tu, memang ada benarnya~berdasarkan pengalaman kak membesarkan anak2, tengok cerita (apa2pun) mesti dlm english (jgn letak sarikata)! tapi kena hati2 jg terutama yg alih bahasa, memang agak teruk bahasanya, lintang-pukang!

sarah-najwan said...

mek sarah yg umur xsampai 2 thun pom minat sgt tgk tv..malah..citer mat salleh dan citer antu pom layan...

ada baik buruknya..kene pantau slaluh...jika katun yg mudah2 BI..bole anak2 blaja...tapi akak xsuka mana yg citer jepun translate tu ..bahasa dia ganas sket...cth: tak guna..mcm dlm hagemaru ke..

tapi utk tgk suka2..layan aje..budak2 minatlah..

Kalamhati said...

>>teratai:
betul tu kak..yg alihbahasa tu sy tak brape suka ngat..lintang pukang satu..pahtu ada bahasa yg kasar..


>>ummi sarah-najwan:
haaa btol la kak..citer hagemaru tu pun anak sedara sy suka tgk..huhu pahtu mulalah duk hafal dialog.."tak guna" tu..dan sedap jah duk ckp ko umi dio "ummi pekak ko ore panggil tak dengar"..adus laa rsa nak pulah telinga jah

Eliyana said...

anak2 sedara suka sangat kamen raider...hari2 sebut 'henshin!'

afzan said...

sama dengan je dengan rizmi :)