Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Tuesday, November 23, 2010

Pelik bin Ajaib..Dan Cuak!!

Malam tadi dalam kul 10 lebih..tengah2 online tiba-tiba alarm keretaku menjerit..Terkezut unta la gak..Ku capai kunci dan cuba tutup alarm..then lock balik sekali lagi dia bunyi...Ikh cuak gak!Mak pun dah cuak..Macam ada orang bukak keta je mak cakap..Dengar mak cakap gitu ku lagi cuak..

Then kakakku mintak abang iparlu turun tengok dalam garaj..Abang iparku pun macam teragak2 gak nak intai dalam garaj..bukan dia penakut tetapi berhati-hati sebab sekarang ni pencuri bukan kira sangat..Dibelasahnya kita memang haru..

Bila tengok macam clear je kt dalam garaj, baru abang iparku masuk..dia check kereta and dia bgtau pintu belakang kereta terbuka sikit..Haik!pelik bin ajaib..Kalau tak rapat mesti masa lock petang semalam dia dah menjerit2..

Risau gak sebab kat kampungku memang biasa sangat kejadian curi-mencuri ni..Penagih2 dadah bersepah..Nak duit beli benda haram jadah tu mencuri la kerja paling mudah..Tak dapat curi atau ambik duit mak bapak..rumah orang dipanjatnya..Kebanyakannya mak bapak memang mampu..Buat bisnes, duit banyak sangat ditabur pd anak2 sampai mereka takde minat nak belajar..Duk tolong mak bapak buat bisnes je..Lama-kelamaan terjebak dengan benda haram tu..huhu menyedihkan..

Bila balik kampung, sedih tengok kawan2 sepermainanku dan kawan2 yg sama jalan pagi2 pergi sekolah dah rosak..Muka macam mayat hidup je sorang2..Bila selisih nak tengok mukaku pun dah malu..Tunduk je..huhu hidup duk keluar masuk pusat serenti dan penjara je..sedih..

Yang paling tak boleh blah bila anak2 ditangkap..mak bapak sampai nak berbunuh ngan polis bela anak2 masing2..Mana anak2 tak naik muer (tocang)..mak bapak backing habis2an cakap anak2 dorang baik..huhu kenapa la sampai macam tu tertutupnya hati2 mereka..Maybe Allah nak tunjuk kot..Betapa salah jika terlalu manjakan anak2..

Sebab pengajaran yang paling baik adalah mereka perlu dididik dan adakalanya perlu dirotan..Sebab tu Islam suruh ibu bapa rotan anak2 yg tidak solat pd umur yg masih kecil..agar syaitan yg bergayut kat diri dan dalam hati tu lari bila dirotan..

Sesungguhnya apa yg Allah perintahkan tu ada tujuan dan hikmahnya..Bukan sia-sia..

Semoga keluarga kita semua dipelihara Allah dari melakukan perkara2 mungkar dan berdosa..amin

21 comments:

rieyana ynn said...

wahhhh...takut jga jika kejadiaan tu berlaku kat umah yana..

S..U..D..@..I..S said...

takut dan seram juga kalu ada kes cam gini
buka kesemua lampu2

alinac lover said...

haish..xde keje lain


da mak bapak ada bisnes..buat la bg lagi maju..bkn p bli dadah kan~

Kalamhati said...

>>rieyana:
huhu tu la..risaukan mak je..mak akak memang sentiasa beringat..kunci pintu dan selia semua tingkap umah..dan jarang tinggal umah lama2

>>Sudais:
memang seram..tetambah mak akak dah tua..mujur ada kakak ngan abg ipar teman

Kalamhati said...

>>Yong:
masalahnya nak keje depa malas..huhu mak bapak tak paksa pun

kobEj0rdan~ said...

Yang paling tak boleh blah bila anak2 ditangkap..mak bapak sampai nak berbunuh ngan polis bela anak2 masing2..Mana anak2 tak naik muer (tocang)..mak bapak backing habis2an cakap anak2 dorang baik..huhu kenapa la sampai macam tu tertutupnya hati2 mereka..Maybe Allah nak tunjuk kot..Betapa salah jika terlalu manjakan anak2.

dorg x tgk cite anakku sazali latu. syg anak tangan2 kan.

Kalamhati said...

>>kobEjordan:
huhu betul tu..kena wat slot tayangan khas utk depa2 ni kt kampung..huhu

Kalamhati said...
This comment has been removed by the author.
Miss Yaty said...

mitak di jauhkan dari kena kt kite semua...

kes jenayah mkin berleluasa kan skrg...sampaikan sgt tkot kalo kuar sesorg..

Kalamhati said...

>>Miss Yaty:
huhu betul tu..jenayah di mana2 je..kena lebih berhati2

whitecappuccino said...

Sayangkan anak biar berpada, kena sentiasa selia..jangan ingat anak tak akan buat silap/salah. tapi dgn didikan yang baik dan sentiasa doakan yg baik2 untk mereka, insyaAllah mereka tk akan buat benda2 yg tak elok..

imanshah said...

kapung ambo pun ramai mat pit!!

eelobor said...

tindakan bijak untuk berhati2 semasa nak tengok keadaan sebenar, jgn terlalu gelojoh.

walau pintu tak di tutup kemas kekadang butang alarm dekat pintu tu tertekan menyebabkan alarm tak berbunyi semasa pintu di lock. kemudia baru kereta menjerit di sebabkan butang tersebut memang tidak di tutup dgn kemas. kereta saya pernah terjadi benda yg sama

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

Anak buat jahat,mak bapak pulak baking..adoii tu yang anak jd penyangak antarabangsa tu

alexa yussida said...

takuttt btol zaman laanii kan kak..haih~ aritu adek kte nek moto pstu org foloe sbb nk rembat moto die..gile ke hapa..nasib kena blasah je,yg lain slmt..adusss~

Kalamhati said...

>>whitecappuccino:
betl tu..mendidik perlu pelbagai cara..dan yg penting didikan agama..

>>imanshah:
kita setempat jah gak tu..huhu lebih kurang jah la..

>>eelobor:
kalu sbb teknikal mujur la..takut jugok kitorang semalam..pg td tgk kereta takde kesan apa2..btul kot dia jd cem eelobor ckp tu..


>>LM:
biasa dah gitu LM..kdg2 sampai mak bapak gaduh ngan org kampung sbb anak yg tak bertanggungjwb tu...sedih

>>alexa:
ye ke?huhu takutnya..dulu masa akak kt u, member2 lelaki slalu citer pasal dorang kena ugut kt area bus stand klang..org jahat tu dtg dr belakang hunus pisau belati suruh jgn bertindak apa2..then dia jalan seiring buat2 mcm kawan sambil minta duit..dorang bg jer sbb takut diapa2kan..huhu ngeri je

Sharinginfoz said...

anak ditangkap sampai mak bapa nak berbunuh memang teruk kan.... menyebelahi anak yang bersalah

Kalamhati said...

>>Sharinginfoz:
tu la..smpai polis kena sumpah seranah pun ada..mak penah cerita..huhu sampai macam tu sekali..

Solihin Zubir said...

uiiiii... nasib baek bunyi alar tu kan..
kalo x, dh lesap..
bahaya btol zaman skang..
org snggup wat apa saja utk kpuasan diri..

Kalamhati said...

>>Solihin:
ha'ah kalu betul la orang nk mencuri malam td..memang naya la..

harga diri dan nyawa manusia bagaikan tiada harga dh sekarang ni..takut

eiela said...

Selalunya camtu lah, mak ayah beria-ia membela anak2, memang la sygkan anak tapi biar la berpada.

Latest Entri :
yoys.net Domain Giveaway
Punca Kanser Payudara Lelaki dan Perempuan