Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Friday, November 19, 2010

Musim Banjir Je Ada Ni!

Makanan ni hanya muncul musim tengkujuh je tau..Kalau kat Kelantan ngan Terengganu rasanya memang banyak..Susah nak jumpa musim2 lain..sebab kalau musim panas memang tak best makan?

Makanan apa tuuu?Ni haaa

(Ehsan Google)

Putu Halba namanya..yang duk Klate ngan Terengganu mesti tau kuih ni kan?Menjelma musim sekarang ni..Makanan musim bah (banjir)..hehe

Sedap wooo...diperbuat dari ubi kayu..kat dalam dia gula melaka (org klate panggil nisan..bkn batu nisan ye...huhu)..cicah dengan kelapa parut atau mesin..Perggghh!sedap giler beb!hehe

Nak2 bila minum air kopi panas!wallaaa nikmat donia..Kalau tak dapat bayangkan rasa dia..senang je..bayangkan korang makan putu piring..tapi perisa ubi kayu..hihihi lebih kurang gitu la rasa dia..

Ku memang suka giler putu halba ni..singgit 3 biji..biasa 5 6 hinggit la kitorang beli..nak beli pun kena pandai cari gerai yg best..ada yg tak sedap langsung..nak tau senang je..gerai yg ramai orang tu ye la tu sedap..

Sok nak cari putu halba ni..ada sesapa nak kirim?ngee


11 comments:

apezs shah said...

yeke sedap? tak pernah rasa pon..;)

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

1st time tau ada kuih ni haha

LATEST ENTRY

GIVE AND TAKE UNDILAH GKSB NO 51

VOTE KAT SINI YER

VOTE GKSB NO 51

Terima kasih

Kalamhati said...

>>apezs: sedap..siyes!hehe


>>GKSB: hehe adaaa..jangan taktau..mesti cuba ni tau!

K.Nor said...

kat ganu panggil putu piring ni wan :)

Kalamhati said...

>>K.Nor: ye ke kak nor..hehe kelantan je la panggil putu halba..=)

sarah-najwan said...

akak panggil kuih putu je..sedap wey..tapi dkt kuantan..lum jumpa yg best..dulu dok mersing..jika ada pasar malam tu..akak mesti n wajib beli..

Kalamhati said...

>>ummi sarah-najwan: biasa kita panggil putu jah..btul la..kt kuantan tk jupo lg hok best..huhu

Solihin Zubir said...

masa zaman jepun dulu, mkn ubi kayu rebus cicah hampas kelapa je.. huhu..

Kalamhati said...

>>solihin:huhu betul tu..mak akak selalu citer..kdg2 makan nasi ngan garam je..

Cik Eka Katsumi said...

baru mlm td makan putu piring..
tp xde prisa ubi kayu..msti sedap kan..arghh hujan2 cmni pwot lapau jerk....hehehehe.......

Kalamhati said...

>>Cik Eka: hehe lg sedap dr putu piring tu..memang pun..sejuk2 ni lapau jek pewut..huhu