Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Monday, October 25, 2010

Tips Untuk Blogger Baru Daripada Blogger Baru..=)

Ehsan dari Google


Bukan nak memandai atau apa..tp sekadar mengingatkan dan membantu mana-mana yang patut untuk kebaikan bersama terutama kepada blogger2 yang masih muda remaja..sebab diriku ni dah kira pangkat makcik2 la kot..hehe

Tadi ku buat lawatan ke blog-blog baru yang tersenarai dalam entry Bro Ben Ashaari 'Saya blogger baru...'...Ada beberapa teguran untuk peringatan bersama..Sebab tujuan anda buat blog dan join entry 'Saya Blogger Baru...' tu mestilah sebab nak ramai yang tahu kewujudan blog tu dan nak orang kunjungi dan support kan?..=)

Antara yang ku dapat detact tadi..yang perlu dimurnikan dan dibuang adalah:




  • Ada yang letak gambar tuan ampunya diri dengan aksi yang tak berapa sedap mata nak tengok la..kita ni orang Islam kan..tak payah kot nak tunjuk jari hantu tu..(sori terpaksa tegur)
  • Gadjet atau widget yang berserabut kat sidebar tu better kurangkan..daripada letak widget yg tak sepatutnya lebih baik join GA atau mana2 contest dan letakkan banner2 yang membantu kawan2 kita yang lain..Macam diriku dulu pernah letak widget Asma ul-Husna dan Kalendar Hijriah..lepas dapat tahu widget tu amatlah berat utk page loading. Maka ku remove kan..Bila tak letak widget Islamic tak bermakna kita lupakan Islam..Ada banyak cara utk kita dekat dgn Allah kan..
  • Lagu-lagu yang sambut pengunjung tu adakalanya agak mengganggu dam membantut niat pengunjung utk berlama di blog anda..Sebab bukan semua pengunjung suka genre lagu yg anda suka..
  • Dan yang paaaling penting sekali...pasal kedudukan shoutbox..ramai dah otai2 ingatkan bahawa shoutbox tu mesti diletakkan di kedudukan yang senang pengunjung nak jumpa..jangan kat bawah sekali..sebaik2 kat atas..selari dengan kedudukan post terkini..
  • Tentang shoutbox lagi, ada banyak blog yang ku kunjungi shoutboxnya ada tersorok..biasanya shoutbox yg dihide kan di sisi kanan atau kiri dinding blog senang nak dicari..tapi ada shoutbox yg berada di sidebar tapi disebabkan gambar pelik2 yg melindungi shoutbox tersebut, makanya diriku mengambil masa utk mencari dan mengenal pasti..kalau ada title seperti "kotak jerit".."kotak sampah" cem Cik Gayah punya hehe.."sok sek sok sek".."jom borak" dan lain2 lagi takpe gak..Kalau tanpa papan tanda tu naik juling gak la mata ni mencari..huhu
  • Last sekali, bahasa yang digunakan itu mestilah perlu diobserve juga..ayat ringkas keremajaan tu biasanya orang2 tua seperti saya dan kakak2 yang lain tak berapa nak faham kot..Gunakanlah bahasa kebangsaan kiiiita..yakinlah bahasa jiwa bangsaaa (nyanyi sikit..hehe).jangan guna shor form terlalu banyak ye..sikit2 boleh la..
Rasanya tu saja..Nak tegur banyak-banyak pun bukan ku reti sangat..Masih mentah lagi dalam dunia blogging ni..Mana yang betul ambil jadikan guide..mana yang salah tu tolong betul-betulkan ye..

Mohon maaf kalau ada yang tersinggung..Jika kita dah add Nuffnang or apa saja ads kat blog, sudah tentunya kita nak blog kita jadi kunjungan ramai kan?..So takde istilah ''ni blog aku..aku punya suka la nak buat pe dan tulis dengan gaya bahasa cemana pun'..betul tak?

Ramai blogger yang dah kukuh bertapak yang sudi dan bermurah hati nak bantu kita yang baru ni..Sediakan landasan yang terbaik untuk kita 'pasarkan' blog kita..So, kita cuba perbaiki kelemahan dan sentiasa belajar untuk memperbaiki kelemahan dan kekurangan..insyaAllah lama2 orang akan kenal siapa kita..Dan ramai yang sudi jadi kawan kita..Percayalah..

Wallahu a'lam..=)


16 comments:

nina syakina said...

hihi...blog nina pakai bahasa kebangsaan punya!!! hihi

Kalamhati said...

hehe bagus2..=)

Gayahspears said...

salam akak..
amboi terselit jugak nama kotak sampah Gayah ya.. thnk sebab peringatan akak nih buat bloger baru akan lebih maju n mantap...

Gayah pon bloger baru jugak..hihi..
kalo ade lagu ley lemah jantung kan???tibe2 je memekak...fuh...

ape2 pon n3 nih mmg terbaik..
Cayalah akak...

ISZA said...

jari hantu?
tak faham tujuannya..
aduih.. bab lagu tu sebenar tak kisah tapi selalu buat laptop ni jem.. huhuhu

eiela said...

kalau saya mana blog yang ada lagu tuh la masalah sikit nak masuk,,lagi-lagi plak buka laptop sambil dengar lagu,,so, xtau mana satu nak dengar.

Kalamhati said...

>>Gayah: Salam gayah..hehe mestila selitkan contoh kotak jerit yang pelik tapi senang nak nmpak..hehe

tq gayah..sama2 kita ingat mengingatkan...=)

shahrilhakime said...

errr....cik kalamhati...
yang gune loghat macam awok ni macam mane???? masuk kategori mane???

Kalamhati said...

>>Isza: huhu tu la pasal..tak faham nape mesti tunjuk jari hantu @ f*ck tu..

ada lagu yg sedap didengar..dan yg banyaknya cem Isza cakap la..tersengguk2 jadinya kelajuan loading..huhu

Kalamhati said...

>>eiela: mesti peningkan?lagu bertindan2..hehe

Kalamhati said...

>>D08: hehe mike kan siap buat translation lagi dalam kurungan..bagi Cik Kalamhati takde masalah..bagi orang lain tak tahu la..mike kena wat entry utk tanya pendapat pengunjung ni..=p

WanFadhilah said...

hhuhhuu.. terima kasih akak.. walaupun sya ni tak de la baru sangat dlm bidang ni, tapi sedikit sebanyak membantu jgk.. hehehe..

noreed said...

terima kasih di atas tips2 berikut kak. bab lagu pernah nak buat, tp bila melawat blog rakan lain yg membuatkan lappy ku ini 'kaku' sekejap. trus batal kan niat.

Kalamhati said...

>>Wan: hehe betul tu wan..sama2 kita bantu membantu..akak pun dh lama tp baru buka mata sikit..=B


>>noreed: betul tu noreen akak memula dulu pun ada embed lagu gak dari imeem.com tapi pastu remove sebab blog jadi slow cem kura2..=)

kesian kt kawan2 yg pakai broadband..jenuh dorang nak tunggu loading..

eelobor said...

terima kasih akak kerana sudi berkongsi pengalaman dan idea. memang agak baik untuk saya pendatang baru dalam dunia blog membaca & memahami berkenaan entri nie.

Kalamhati said...

>>eelobor: sama2 kita kongsi ilmu..akak pun mentah sangat lg bab2 blogging ni..kita kena banyak membaca kan..dan praktikkan mana yang terbaik..blog awak simple dan kemas je..=)

Unknown said...

YEAH..SOKONGGGGG!!!