Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Monday, September 20, 2010

KATAK PURU BOLEH DIMAKAN?

Orang Klate biasa sangat makan katak puru ni..Kat Klate melambak dijual kat pasar..Cicah ngan kicap campur cili, gula ngan garam sket memang terangkat!!Kalu mak mertua lalu belakang sure tak toleh punya!!

Ni dia cik katak puru yang saya maksudkan..hehe..rasanya kat tempat lain panggil buah Nam nam..




Buah ni memang favourite ku..Masa balik kampung time raya aritu, katak puru ni dah tunggu ku..satu plastik beb!.mak memang tau ku suka katak puru ni..Kebetulan lak kawan dia bagi kat dia masa dia pegi surau..Memang langkah kanan betul..Siap kawan mak pesan lagi : ''kalu nak lagi, mu maghi la amik sendiri di pokok..banyok lagi tu"..haha mak ku malu lak nak gi amik..tapi yg kat dalam plastik tu dah cukup lumayan dah..dah la buah dia tak buruk langsung..superbb!!





Ni ropa dia dari sudut pandangan dalam..waaah kecur air liur kuuu..huhu kat kuantan ni ada ke tak ek..ku tak penah jumpa lagi..kalo pegi umah sedaraku kt Ulu Jempol memang ada..

Ikh!ngidam la plak..


**Gambar2 adalah dicilok dari Encik Google..Arigato!


8 comments:

kakyon said...

ala.. cair air liur akak..tengok buah nam nam nie. time kecik2 dulu akak suka makan. tapi larr ni tak pernah jumpa lagi.

ASSOYFINGER67 said...

salam..raya baru nie aku baru makan kat umah aku ada pokok nie....makan dengan petis ..sedapnya..huhu

norgee said...

kak tie...bestnye buah katok puru ni...my feveret jugok nih...

Kalamhati said...

kakyon: kalu akak nak rasa jom ikut sy balik klate..hehe

Assoyfonger67: waah sodapnyee..

Gee: hehe semestinya..sana byk dok?

apik pehe said...

owohhh..sedapnyo laaa...lamo doh x jumpa katak puru ni..kalo ader pon terjumpa katak pisang kt celah almari..

kak..da keluar air liur da ni..hishhh

Kalamhati said...

hehe apik kena cari kawan hok ado pokok ni umoh dia la..

nnt akak bwk..akak poslaju ke ump..hehe

pena said...

katak puru.. mmg kegemaran ni..
kalau blik kg, nenek dh tolong simpankan awal2x..

kalau pena, pena makan katak puru ni dengan garam je..

Kalamhati said...

pena: ngan garam saja pun memang sedap..ada gak org letak cili, gula ngan garam je