Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Saturday, September 17, 2011

Jumpa Timah Dalam Sotong?

BUKTI...Mohd Shukri menunjukkan ketulan timah yang ditemui dalam sotong yang dibeli.
BUKTI...Mohd Shukri menunjukkan ketulan timah yang ditemui dalam sotong yang dibeli.
KUALA LUMPUR: Sotong batu ladung. Itu kejutan diterima seorang kakitangan sebuah sekolah di sini, selepas mendapati lebih 10 kilogram (kg) sotong kering yang dibeli bagi majlis kenduri kahwin anak keduanya mengandungi bahan tambahan berbentuk ketulan timah, seberat 2kg yang dijahit pada beberapa bahagian sotong itu.
Mohd Shukri Taib, 56, berkata dia membeli sotong kering berkenaan secara borong di sebuah kedai pemborong makanan kering di Selayang, di sini, pagi kelmarin.


Menurutnya, selepas membawa pulang makanan kering itu, dia bersama isteri mula menyiang sotong itu menjadi kepingan kecil dan terkejut apabila mendapati beberapa bahagian sotong yang bersaiz besar sukar dikerat terutama pada bahagian ekor dan kepala.
“Selepas membelek sotong itu, saya terkejut apabila menjumpai dua biji batu ladung (pemberat yang digunakan untuk memancing) terselit di celah ekor manakala dua lagi di kepala.


“Lebih mencurigakan, ketulan itu seolah-olah sengaja diletakkan kerana ia dijahit dengan rapi menggunakan tali tangsi,” katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.


Selepas menjumpai ‘bahan tambahan’ itu, Mohd Shukri dan isteri memeriksa semua sotong yang belum disiang dan mendapati semuanya mengandungi ketulan timah.
Mohd Syukri berkata, sebelum ini keluarganya sudah biasa membeli barang makanan kering di kedai berkenaan, tetapi dalam kuantiti yang kecil.


“Boleh dikatakan saya pelanggan tetap kedai itu dan kerap membeli barang makanan kering seperti sotong, ikan masin atau udang kering, namun ini kali pertama saya membeli dalam kuantiti yang banyak.
“Saya mengesyaki ketulan timah itu hanya diletakkan pada makanan kering yang dijual secara pukal bagi mengelak taktik itu dikesan pembeli yang hanya menyedari perkara ini selepas pulang ke rumah,” katanya yang turut membuat aduan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).


Katanya, boleh dikatakan setiap sotong kering bersaiz sederhana dan besar mengandungi tiga hingga empat ketulan timah dan tidak dapat dilihat pembeli sekiranya tidak dibelek dengan teliti.


Menurut Mohd Shukri, dia membeli makanan kering itu pada harga RM44 sekilogram dan nilai keseluruhan bagi satu bungkusan besar yang dibeli berjumlah RM455 dengan berat lebih 10 kilogram.


“Saya enggan menuduh, namun musykil dengan tindakan menyelit ketulan timah itu pada sotong kering berkenaan. Saya mengesyaki ia mungkin sengaja dijahit bagi menipu berat sebenar sotong kering itu yang mungkin tidak mencecah nilai yang tertera,” katanya.


Katanya, selepas ditimbang semula, berat sebenar sotong itu kira-kira lapan kilogram manakala berat ketulan batu yang ditemui dianggarkan dua kilogram.


Mohd Shukri berkata, dia bukan sahaja tertipu, malah terpaksa berbelanja lebih untuk membeli sotong tambahan untuk kenduri anaknya.


Sementara itu, Pengarah Penguat kuasa KPDNKK Selangor, Othman Nawang berkata, pihaknya akan menjalankan siasatan berdasarkan aduan yang diterima bagi mengenal pasti punca ketulan batu itu diselit pada sotong berkenaan.


“Kita akan menyiasat kes itu kerana berdasarkan maklumat kemungkinan wujud unsur penipuan timbangan bagi makanan kering yang dijual,” katanya.


sumber: myMetro


KH: Huhu macam2 cara digunakan untuk untung lebih..Tapi berkat ke? Duit tu nak guna bagi makan anak isteri.. 

20 comments:

IMANSHAH said...

pun boleh!! macam2

Green Apple said...

rezeki ada di mana-mana

iyan shazlind said...

macam2 cara nak menipu org ya..

Syazwan Che Deraman said...

nak tipu, tak jadi.
doh la bahaya.
aduhhh..

Solihin Zubir said...

ishh.. semoga kantoilah org yg wat keja tu.. kasi serik!

Rozali said...

Assalamualaikum Kalamhati

Subhanallah

Wassalam

Salwa said...

sampai camtu sekali.seboleh boleh nak untung macam macam cara akan dilakukan.ish3..sampai camtu sekali.seboleh boleh nak untung macam macam cara akan dilakukan.ish3..

cik hijau purple VS nur faie said...

macam2 cara utk menipu ,
so , beware ..

azieazah said...

Peniaga tu rasa dia dah cukup cerdik, tapi ada orang lagi pun cerdik juga. Allah Maha Mengetahui...

eelobor said...

tak berkatnya rezeki dia dapat selain sumpah seranah, maki hamun dan yang teruk sekali adalah "doa" dari orang yang teraniaya. nak untung sket, tapi mesti rugi jangka masa panjang

Cik Eka said...

eka pon baru baca tadi..geram kan kak..ape lah nak jadi..mengiaga kenalah jujur..duit meniaga tu nnti jadi darah daging untuk keluarga

Citarasa Rinduan said...

memang sedih baca berita siang tadi

macam2 kan???

teratai said...

mcm2 kaedah nak tipu timbangan! atau timah seludup kot...siapa tahu tersalah jual!!

Arizakiah said...

Licik sungguh cara penipuan...kalau akak malas nak jahit menjahit ni...

ieda said...

ya allah beb .. apa nak jadi dunia nie .. kalau satu dua x kesah lah leh terima lagi .. nie kesemua sotong tuu .. adehhhh kena bertindak nie . x leh diamkan .. kannn

♥cmª shIemª♥ said...

tamaknya....
x berkat....

Niena Pengembara Ilahi said...

nk berniaga xikhlas..klo xkena kt dunia,akhirat esok tggu la..

S..U..D..@..I..S said...

macam2 teknik dn tektik penipuan

иня тнє яіррєя said...

followers + kunjungan pagi...

nice sharing n sukses selalu sobt,,..t,,..

MOH KEMBARA said...

Salam Cikgu,

Buleh jue balik tak timah tu? Atau pun gi ke kedai yg jue sotong tu minta penjelasan. Mungkin tuan kedai tolong jue, yg jue kat dia pemborong, org tengah...haisyy berperingkat2!