Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Friday, June 17, 2011

MACADAMIA MAMAMIA!

Haa gempak tak tajuk?!ngee..Nak citer pasal buah or lebih tepat lagi kacang Macadamia.. Yang sukakan coklat mesti pernah makan coklat yang ada macadamia nuts dalamnya kan..kan?

Nape sibuk KH duk citer pasal Macadamia nih?hehe..Sebab masa pergi shopping kat Pengkalan Kubor hari tu..KH jumpa kacang ni..Biasanya singgah kedai tu untuk beli Pistachio a.k.a kacang cerdik..Masa kakak kedai tu duk timbang Pistachio..tetiba mata ni tertengok benda pelik dalam plastik sebelah biji gajus roasted..

Aik!macam tak pernah tengok je.."buah pe tu kak?"..Kakak tu jawab, ''buah macadamia"..eh mcm pernah dengan je..Then kakak tu suruh try..Emm macam best gak..harga dia dalam RM35 sekilo..Taklah mahal sangat..Sebab kalu tak silap kacang ni antara kacang yang agak mahal dan susah nak diperolehi..

So KH beli la sekilo..Try dulu..hehe..Borong pistachio dah seratus hengget lebih dah..Sebab member2 kirim..

Tapi serius sedap..dia lemak sikit dari hazel nuts.. Kacang macadamia ni banyak terdapat di Australia dan Sulawesi..Adik beradik dengan buah keras ni..Cuma buah keras tu texture dia lebih kasar..tapi rasa lebih kurang je..Ni melalui pembacaan la..

Nak tengok ropa dia?Jeng jeng jeng...


 Macam coklat ding dang la plak!ehehe



Untuk buka kulit dia, ada besi kepingan besi nipis macam penutup tin minuman bikarbonat tu..tapi masa KH beli kacang ni..Pembuka tu sudah habis..Sebab kakak tu kata yang beli 5 hengget pun amik gak pembuka tu..so KH buka dengan pisau je la..huhu

Mencabar lak jugak..tapi bila dapat bukak..and masuk mulut..Perrgghh!nyaman kamek madah kitak!(cakap Sarawak la pulop)..

Sapa nak angkat kening!!hehehe..

14 comments:

sha a.s said...

macadamia ni mmg sedap......selalu beli choc ade kacang ni.....

shopping2u said...

wah.. best nye.. kte ni hantu coklat berkacang!

zarazueyin said...

mcm sedap jer..
sy pon suka kekacang...hehe

~izan~ said...

dah tak terangkat dah kak kening ni..akak tak nampak jugak hukhukhuk

Az-Zahra Fauzee said...

betol la.. macam coklat je kulit die..
fulamak....

Zue AnnaLeeya said...

saya dah angkat kening nih kak...
sama mcm izan...
akak tak bg pong.... hukhuk...

My Little Diary said...

dah angkat kening ni...hehehe

Nur Hawa Mohd Zin said...

awe beli choc tak tahu plak nama kacang ni Macadamia...1st time ni..heheh

Ayuni said...

nmpk cedap....

sarah-najwan said...

pestime tgk weh..
po buoh verangan nih..hehhehee

buah verangan pom lemak2 gak..

"buoh berangan lokos kulit"
tu lagu rakyat zmn kecik..

♥MAMASYAZA♥ said...

baru first time tgk kacang tu

Izan Ishak said...

mencabar nak makan kacang ni ye~

apa2 pun izan angkat kening jugak ni. nak rasa!

Nieza said...

sedap kacang ni..nieza suka..:)
KH umur brapa yer? nieza lahir thn 79..nk tau juga nk panggil akak ke adik...hehe

Mila@Rimbun said...

yum yum.. McT.. campak skit kat aku kat sini hehehe