Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Saturday, May 21, 2011

KORANG SEDIH TAK TENGOK?



Dah berapa kali dah sebenarnya KH terserempak dengan makcik ni..KH biasa hantar member balik umah dia dari sekolah..

Setiap kali terserempak ngan makcik ni kayuh basikal roda tiga dia ni..setiap kali tu la perasaan ni cem sedih sangat..sayu je..Pada usia macam tu, dia terpaksa kayuh basikal untuk mencari rezeki. Macam kumpulkan barang2 terbuang rasanya.

Bila dia dengar je bunyi enjin keta kat belakang dia..Cepat2 dia berhentikan basikal dia dan dia ketepi jalan..suruh kita jalan dulu..

Hmm selalu terbayang mak KH bila jumpa makcik ni..Tak sanggup nak tengok..Kesian..sepatutnya pada usia begini, mereka duduk rumah je..Melayan cucu2..Beribadat mendekatkan diri kepada Allah..Bukan bermandi peluh mencari rezeki..Tapi apakan daya..Ujian untuk setiap kita berbeza..

Bersyukur sangat2 kerana Allah bagi kesenangan untuk keluarga KH..Mak dah tak perlu bekerja lg untuk sara hidup kami..Anak-anak dah mampu tanggung diri sendiri..Walaupun tak mewah..Alhamdulillah


14 comments:

Rozuan Ismail said...

bersyukur dengan apa yang kita ada dan membantu setakat yang mampu =)

Awan Biru said...

Jika kita fikir yang kita hidup susah, fikirkan sekali lagi. Ramai lagi yang hidup susah bahkan untuk makan juga tidak berupaya.

IMANSHAH said...

kudrat tua mencari sesuap nasi

D_08 said...

itule...bile kite ghase kite susah....ghupenye ade lagi yang lebih susah daghi kite...bersyuko le dnegan ape yang kite ade...

ieda said...

ye lah wan .. sedih kan .. selalu jugak tgk makcik2 yg berniaga walau dah berumur .. ada tu x nak duk umah sahaja .. sanggup duk kat pasar mlm jual sayur2 .. ada yg dah lewat usia bantu anak meniaga ..

tulah kena selalu bersyukur .. ieda pun , giliran anak2 bagi kesenangan dan keselesaa buat mak ayah kan :)
nie mak ayah ieda x ada .. adik bawak makan angin ke PHENOM PENH :)

CT NoArIzAh ArIs said...

Sy selalu nmpak sorang pak cik tu blk keja jalan kaki hampir 1km untuk menunggu bas dah tua dah... bila nmpk dia sy ingatkan abah dan bersyukur sbb abah sy tak perlu lagi bekerja sepertinya.

Kalamhati said...

>>Rozuan:
Alhamdulillah..insyaAllah mana yg termampu kita bantu..itu yg sebaiknya..=)

Kalamhati said...

>>Awan biru:
hmm betul tu..ramai lg yg bersusah payah mencari sesuap nasik di luar sana

Kalamhati said...

>>Imanshah:
hmm sedih..tabah dan cekal hadapi ujian Allah

Kalamhati said...

>>D08:
Alhamdulillah..jgn kita lupa uk memanjatkan kesyukuran kita kpd Allah

Kalamhati said...

>>Ieda:
betul ieda..org tua2 ni kdg2 dorang tak suka duk diam..bila duk saje2 dorang rasa badan lemah..nak jugak buat keje

Alhamdulillah..kita bahagia mereka setakat yg kita mampu..mereka tak perlukan wang ringgit kita yg melimpah..cukup sekadar kita ingat dan ada bersama mereka..

Kalamhati said...

>>CT NoArizah:
Huhu sayu kan bila tengok..mesti teringat orang tua kita bila tgk pakcik dan makcik tua yg terpaksa bersusah payah cemni

sha a.s said...

sedih......kesian pn ade...hidup org macam2 kn...

Kalamhati said...

>>sha:
betul tu..warna2 kehidupan..Allah aturkan supaya kita berfikir..berusaha..dan bersyukur..=)