Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Thursday, March 31, 2011

KEJAR TRAFIK ATAU KEPUASAN BERBLOG?

Salam pagi Khamis..Semoga ceria sokmo!

Larat ke nak kejar?


Dalam blogging ni apa yang kita cari?Trafik yang melambung atau kepuasan blogging?Persoalan yang selalu timbul dibenakku ini..


Penting ke kualiti dalam penulisan atau main taram je?


Bila kita tengok blog orang lain, trafiknya tinggi..kita pun teruja nak dapatkan trafik yang macam tu gak kan?Tapi entry kita suam-suam kuku je..huhu macam diriku inilah contohnya..Entry satu dua je sehari..hehe macamana nak maju..kedepik!

Kalau kita perhatikan, mereka yang berjaya menarik trafik yang tinggi ke blog mereka bermula dengan blogging sekadar suka-suka..Makin lama mereka makin dikenali kerana 'keistimewaan' tersendiri dalam mempersembahkan entry blog masing-masing..

Apapun matlamat kita blogging..yang penting kita tidak tersasar dari landasan yang betul..Bagi Kalamhati, jika kita ikhlas blogging..insyaAllah orang akan kenal kita dengan cara kita yang tersendiri..Jika kita baik, insyaAllah orang akan datang dan jalinkan ukhwah dengan kita..Sentiasa menantikan entry-entry baru kita (jauh lagi KH nak sampai ni)..

Contoh blog-blog yang bagus banyak kan?Kita boleh tengok apa keistimewaan blog-blog tersebut..Kekuatannya di mana..Mereka ada pengunjung mereka yang tersendiri..Mereka bukan terus berjaya..Mereka bermula dari bawah juga..Bukan sekelip mata saja berjaya tetapi mereka berusaha..

Kata kuncinya adalah USAHA..dan TIDAK LOKEK ILMU..serta RAJIN berkunjung ke blog rakan-rakan yang lain..Di samping support dorang, kita dapat tambah ilmu melalui coretan pengalaman dan maklumat yang disampaikan..

Ada orang blog dia santai je..Entry santai dan ringan je..orang suka..Ada blog entry panjang lebar,serius dan padat..pun ada orang suka..Jadi, isu kandungan blog tu subjektif..Takde spesific guides yang boleh tetapkan entry bentuk macamana yg perlu kita buat..Nanti jadi rigid pula..Takde kebebasan dalam blogging..ye dak?

Jadi, blogging la ikut citarasa rinduan sendiri..asalkan tidak menyinggung mana-mana pihak..tidak melampaui batas syariat..Jangan berputus asa..Dan be yourself!bukan jadi orang lain..Kita mempunyai keistimewaan masing-masing yang telah Allah kurniakan..

**Ini bukan otai yang menulis..hehe hanya menaip apa yang terlintas di minda..mana yang elok ambil dan mana yang tak sesuai letak tepi je k..

Wallahu a'lam..


10 comments:

Izan Ishak said...

kak izan setuju KH... berbelog dgn acuan diri sendiri. bukan nak ikut2 orang kan~

Rina Rossoneri said...

kita kejar dua2 hehe..tapi skrg xlarat nak kejar trafik..update sekerap mungkin yg termampu sajalah..kalo kita rasa mcm xada mood nak tulis, mmg kita xmenulis ler,sbb bila emosi terlalu pengaruh fikiran kita, nanti penulisan jadi lain..hehe

shahrilhakime said...

cik Kalamhati.....ceghite pasei ogang suke ke idak ni subjektif...sebabnye...ade yang suke...dan ade jugak yang tak suke...... pade awok.....awok akan tulih ape yang terlinteh kat ati awok...... selagi tak sentoh peghibadi awok ...dan oghang lain...... yang penting awok hepi berblog....

mommylavender said...

salam pagi KH~...mommy menulis sekadar suka2...olehkerana minat mmbaca kot, tak terlintas pun nak mnghambat trafik~hee

HanisLazimAndTheShaklee said...

salam ;)
membalas jejak dgn penoh kesopanan

*kejar trafik ?kejar jugak..tp x naek2..hihi

folo you ;)

sarah-najwan said...

kita buat n3 dan n3 kita dibaca dan dikomen..itu lagi mendpt kepuasan..nak kejar traffics kene rajin bw sahaja..kencanglah traffics tu..

kita hepi2 blogging asalkan kita tidak menyentuh sensitiviti org lain..

ISZA said...

ramai juga kawan2 yang mulanya ada idea tersendiri tetiba hilang identiti bila traffik yang dikejar..

rindukan mereka yang lama..
sob3

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

Kejar dua2.. Kalau trafik tinggi tapi takde orang komen entry frust jugak.. =)

qucachahir said...

tag kamu.. :)
lihat nanti oke..
link:
http://quraishahir.blogspot.com/2011/03/5-blog-yang-paling-kerap-dilawati-2011.html

☾SHiemaCMa786☾ said...

setuju ngan akak..