Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Wednesday, February 2, 2011

KOMEN DARI ANONYMOUS..

Lepas buat entry Disleksia hari tu, Kalamhati agak sibuk dan tak sempat pun nak reply komen dari rakan2 blogger.. Terima kasih sebab sudi komen. Dan tadi Kalamhati tetiba terdetik nak tengok balik entry tu takut ada lagi komen yang Kalamhati belum baca.. Memang betul..Ada satu komen panjang dari Anonymous..Kalamhati paste kan ke sini..Apa pendapat korang? Kalamhati bersetuju dengan pendapat Anonymous ni, tapi dalam masa yang sama hati ni agak tidak dapat menerima sedikit dari komen yang diberikan. Rakan-rakan guru boleh bagi komen?

"anak saya seornag yang disleksia.. mula deteck disleksia masa umur 5thn.. bukan nak kata cikgu ni bodoh tp mmg agree dgn sialog atuk Dani dlm cite ni.. cikgu sekarang ni harapkana de ijazah je tapi bila tanya tau ape itu disleksia.. Hampeh,... itu yang terjadi pada saya sekeluarga hinggakan ade cikgudan pihak sekolah menganggap anak saya ni B***h Lembab dan sebagainye...pada dasarnye cikgu tu sendiri yang bodoh.. peranagai anak saya 100% seruapa dgn Dani yang melakonkan watak tu,.. 
dan ikhtiar kami juga serupa dengan ikhtiar ibu bapa dani.. tukar sekolah dari biasa ke Center disleksia yang yurannya sama dengan gaji seorg pembantu rumah/ bimbingan agama dan sebagai nye.. subut aje ape kelas tuisyen kelas mental maths, brains gym semua anak sya joint sehinggakan kelas karate pun anak saya masuk.. alhamdulillah sekarang anak saya umur 7thn dari x mengenal huruf,x de minat belajar kini menjadi sangat rajin dan mengemari buku.. ape yang sya nak katakan disini... cerita tersebut berdasarkan realiti.. yang mana guru sekarang terlalu ambil mudah dengan tugas mengajar dan sering abaikan kanak2 sebegini... 
ibubapa memainkan peranan penting.. anak2 ini terlalu istimewa.. cara yang paling berkesan untuk anak2 disleksia ini.. adalah perhatian yang lebih kasih sayang yang berterusan dan mereka ingin selalu dibelai.... peranan persekitaran juga penting... anak2 disleksia ini jiwa mereka mudah tersentuh dan mereka ini mempunyai kelebihan dan keistimewaan yang lebih berbanding orng normal. 
untuk para guru belajar la untuk mengenali sifat kanak2 ini dan bukannye mememcilkan mereka dan jagan terlalu mudah membuat andaian sekiranya anak2 ini x menguasai pelajaran.... tugas memdidik ini satu tugas yang mulia jadi jagn terlalu mengikut emosi dan katra hati yang penting jujur dan ikhlas dalam mendidik..

Dan ini reply Kalamhati:
Anonymous:



thanks sbb sudi komen dan share pengalaman kat sini..
hmm memang salah cikgu sbb tak alert dgn anak murid..tp bukan semua sekolah ada kelas pendidikan khas...jd macam sekolah saya, senang..semua guru kelas memang alert..
nampak perangai pelik je or murid tak dapat menulis atau membaca dlm tempoh tertentu kitorang memang refer pada guru2 pendidikan khas..
alhamdulillah family anda memang jenis yg terbuka..satu masalah lagi yg dihadapi oleh guru ialah..bila refer kepada parents dan suruh mereka pegi check anak mereka..ramai yg tak dapat terima hakikat..dan pihak sekolah pula yg disembur..
saya rasa tu kes special sbb satu sekolah yg tak alert..dlm kes sekolah sy, tak pernah lagi murid yg ada masalah ni tercicir tho sekolah saya bkn khas utk disleksia..tapi guru pendidikan khas akan hantar murid ini ke sekolah berdekatan yg khas utk disleksia..
Satu lg masalah, bkn semua guru yg pakar dlm bidang ni..masa kursus perguruan, kami tidak didedahkan dgn pandidikan khas ni..
peranan ibubapa juga perlu, sepatutnya pada peringkat awal iaitu masa pra sekolah sudah dapat kesan..tp tak tahulah..maybe keluarga anda juga tidak perasan kan?
semua pihak perlu bekerjasama..parents dgn pihak sekolah..jika tidak, kesian murid tersebut..akan tercicir pelajarannya..

Pada pendapat Kalamhati, parents yang perlu berperanan dulu..Sepatutnya dapat kesan kelainan anak since dia masih di pra sekolah atau lebih awal. Dalam kes cerita Disleksia tu, memang dah nampak kesilapan parents dan keluarganya yang seolah2 tak dapat terima yang anak atau cucu tu adalah masalah pembelajaran. 

Maybe ada segelintir guru yang tak alert tapi Kalamhati nak tegaskan tidak semua..Dan golongan yang tak alert tu amat sedikit..Kalau guru-guru kelas tu, memang mereka kenal perangai anak2 murid mereka..Siap boleh describe sorang-sorang lagi..tapi tak tahulah..lain padang lain belalang..barangkali   huhu

16 comments:

Ayuni said...

sye setuju ngan sis, x smua guru tau, sye yg bukan bkl guru nie tau sbb sye amik psycholinguistic. klau parents tu tau, watlh tindakan, naper hrp kt guru? x[pun ckp kt guru tu, maner tau sekolah bleh wat tindakan....sowi....

ISZA said...

salam,
setuju juga dengan kalamhati.. kenapa nak salahkan cikgu?
adakah memang dah maklumkah pada pihak sekolah masalah anak?
kenapa hantar sekolah biasa (dah detect masa umur lima tahun),
peranan yang utama ibubapa krn mereka yang melihat perkembangan anak.. cikgu.. tak sampai setahun mana boleh detect apa masalah sebenarnya,
ambik ijazah juga tak belajar ttg masalah ini.. hanya guru khas sahaja yang benar2 faham..
mmg ada guru yang tak berapa prihatin.. sama2lah kita main peranan..
pasti bila main peranan segalanya dipermudahkan..

Rina Rossoneri said...

ibu bapa juga tak tahu budak disleksia xboleh hantar ke sekolah biasa sebab budak disleksia perangainya lain daripada lain.. mereka sangattt hyperactive..

MOH KEMBARA said...

Salam, err...semua kena prihatin, sensitif dan alert bila deal dengan kekanak. Kalau diorang terlampau aktif atau terlampau lembab pun kita kena perati. Harap takder yg amik ati dgn tulisan Cikgu dan komen2, kita semau kena lebih sensitif dengan perkembangan kekanak.

Kengkawan said...

Betulkan saya kalau tersilap. Sebab ini nyonya yang minta saya ajar anak dia tu yang cakap.

Kes-kes khas perlu mendapat surat dari pihak berkuasa (dia sebut authority je). Bukan guru yang pandai-pandai sahkan.

Nyonya tu x berpendidikan tinggi pun, tapi bila anak bongsu dia x sepandai anak-anak dia yang lain, dia pergi jumpa guru dan rujuk pada pakar.

Oleh kerana nyonya ni x mampu nak hantar ke sekolah khas, anak dia terus di sekolah biasa dan dia galakkan anak dia belajar kemahiran.

Tahun ini anak dia baru Form 2, tapi sejak 2 tahun dulu, dia dah pandai baiki kereta.

Anak nyonya ni masa sekolah rendah belajar di sekolah Cina, tak pernah sekali pun saya dengar nyonya ni mengata cikgu tu.

Kalamhati said...

>>Kak Halima:
betul tu..kena ada komunikasi dua hala antara pihak sekolah dan parents..sama2 bantu

>>Kengkawan:
yup..dats true..
parents kena bawak anak utk check up..dan bila dah dapat surat dr pihak yg berwajib..baru boleh disahkan mereka ni..bukan pandai2 je

jika masalah pembelajaran, biasanya dimasukkan ke kelas khas di sekolah biasa je..
mcm sekolah sy memang ada kelas khas..
byk dah kelas khas dibuka di sekolah biasa utk bantu mereka2 yg kurang mampu..

memang dorang ni akan diajar kemahiran..terutama cara nak urus diri..
ada silibus khas utk mereka ni..

IMANSHAH said...

cikgu bodoh ye..Alhamdulillah

Sharinginfoz said...

memang betul cikgu memainkan peranan yang sangat penting

Kalamhati said...

>>Imanshah:
Alhamdulillah..=)

>>Sharinginfoz:
yup..dan parents juga perlu bekerjasama dgn cikgu2 demi kejayaan anak2 mereka..

ab@h_Izz said...

ye saye juga bersetuju ngan kalamhati....ape2pun mesti bermula dr rumah....rasenyer x der cikgu pn nk memencilkan ank muridnyer...cikgulah yg akan alert murid maner yg betul nk blaja...tido..main...blur..dlm kelas...jd kurang tepatlah klu cikgu dikatakan mengambil mudah perkara2 yg berhubung dgn masalah murid...sbb bila ader murid yg bermasalah secara x langsung proses P%P akan terganggu....jd sudah tentulah guru akan mgmbil tindakan2 susulan...x kan nk biarkan cam tu jer...tp itulah bila diskus ngan parent x dpt kerjasame...ttp nk menang jg kata ank ok....bukan nk cari saper yg salah...tp skang saper yg jd mangsa...murid tu juga...dh smpi form 2....murid tu still x dpt menguasai 3M lg...sampai bila???

Tinta Emas said...

Kdg2 saya sendiri tercakap bodoh ngn budak yang degil...tapi saya tekankan pada pelajar bahawa jadikan perkataan tersebut sebagai cabaran untuk tidak selalu dipanggil bodoh...itu utk bdk menengah lah..tapi bdk sek rendah..memang x bolehlah..diorang x fahampun dengan isi tersurat tersebut...
apa-apa pun...memang itulah cabaran guru...x ajo salah dah ajo pun salah...

whitecappuccino said...

Salam..
kedua2 pihak memang memainkan peranan penting dalam kes ini, tapi sepatutnya parents dulu lebih tahu tentang anak mereka jadi kenapa terus salahkan guru dalam hal ini. sepatutnya berbincang dulu dgn pihak sekolah atau guru dan jgn terus melatah menyalahkan guru 100%. Apatah lagi menggunakan kata2 begitu..

Izan Ishak said...

izan pun ada kawan yg anaknya baru di kesan disleksia. sbnrnya ada persoalan yg timbul kat sini, sepatutnya parents kena lebih alert sebarang kelainan pada anak dari awal lg n ambil langkah yg perlu dgn jumpa pakar. bukan nak lengah2kan masa dgn alasan sibuk. kesian pada anak ni sbb pada umur 7 thn baru dibawak ke doktor...

*dan tak boleh salahkan guru juga kan...sbb guru bukan dpt detect apa masalah muridnya sorang2...

Miss Yaty said...

tak boleh salah kan cikgu 100%...parents kenalah lebih cakna pasal anak mereka..jangan jadikan alasan sibuk kerja sampai anak ada masalah dalam kesihatan pun nak cikgu nak tolong cakna kan...

☾SHiemaCMa786☾ said...

cma x tahu ape tu disleksia..tp bila dah bc entry akak ni..baru cma tau..cma setuju ngan akak..n dlm masa yg sama kedua2 belah pihak(parents n guru) kena sama2 amek peranan..~

Unknown said...

tudia panjang lebar explain nyer

btol2..parents yang kena mainkan peranan dulu