Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Saturday, February 19, 2011

BUDU OH BUDU!


(sumber dari Google)

Budu atau sos ikan bilis ialah sejenis pekasam yang dibuat menggunakan ikan bilis. Ia merupakan makanan tradisional yang terkenal di Malaysia dan dipasarkan di KelantanTerengganu dan Selatan Thailand. Budu diproses daripada ikan bilis yang diperam sehingga hancur. Ia biasanya dihasilkan oleh syarikat-syarikat perusahaan kecil dan dijual di kedai dalam pembungkusan botol.
Budu boleh dihidangkan begitu sahaja atau dicampurkan dengan bahan makanan lain seperti ladamempelam dan air perahan limau nipis.

Budu yang berasal dari negeri sebelah pantai timur Malaysia ini mendapat perhatian dan menjadi kajian para ahli pemakanan berkhasiat JepunAmerika SyarikatAustraliaNew Zealand dan Jerman. Penemuan baru-baru ini membuktikan kandungan budu memilikiglutathione sebagai bahan antioksidan, mengeluarkan sisa toxic dan meningkatkan daya tahan tubuh (immune) yang dapat memerangi pelbagai penyakit merbahaya dan menghalang kanser. Kenyataan ini bagaikan satu kejutan bagi golongan yang selama ini memperlekehkan kewujudan budu yang dianggap makan "kuno"

Khasiat

Budu didapati berpotensi untuk melawan radikal bebas dan dipercayai mampu menghalang proses penuaan dan mencegah terjadinya penyakit degeneratif seperti aterosklerosis, koroner jantung, penyakit kencing manis, kanser dan selainnya pada peringkat lebih awal. Kajian mendalam juga mendapati budu turut mengandungi zat antibakteria penyebab cirit (diarrhoea), penurunan kolestrol darah, pencegah penyakit jantung dan hipertensi.

Budu memiliki zat gizi yang lebih mudah dicerna, diserap dan dimanfaatkan oleh tubuh berbanding jenis protein yang lain. Khasiat budu yang diproses dari ikan bilis yang diperam terbukti mampu mengatasi masalah kanak-kanak yang menderita penyakit diarrhoea kronik akibat kurang zat pada tubuh. Dengan pengambilan budu sebagai makanan sampingan, ia mampu menggalakkan pertumbuhan berat badan bagi golongan yang menderita penyakit diarrhoea kronik ini serta menyembuhkannya dalam waktu singkat.

Ia juga dapat mempertingkatkan IQ kepada sesiapa yang memakannya, kerana ia merangsangkan sel-sel otak dan akan memperkukuhkan ikatan di antara neuron-neuron serta menguatkan neuron-neuron yang lemah. Pemakanan budu turut bertindak membantutkan pertumbuhan bakteria raffinosa dan stokiosa, penyebab utama gejala flatulensi dan masalah kembung perut bagi kanak-kanak dan orang dewasa. 2 kelompok vitamin yang terdapat pada budu iaitu, vitamin larut air (vitamin B kompleks) dan vitamin larut lemak (vitamin A, D, Edan K).

Budu merupakan sumber vitamin B yang paling banyak menyumbang kepada pecahan lain seperti vitamin B1 (thiamin), vitamin B2 (riboflavin), asid pantotenat, asid niasin, vitamin B6dan vitamin B12 (sianokobalamin). Secara saintifik, budu merupakan penyumbang utama vitamin B12 yang dihasilkan oleh bakteria klebsiella pneumoniae dan Citrobacter frundiin - yang mana vitamin B12 ini tidak dimiliki dari mana-mana sumber makanan laut, ikan-ikan dan daging-daging lain. vitamin B12 ini perlu untuk pembentukan sel darah merah, di mana kekurangan vitaman ini mengakibatkan terjadinya penyakit anemia perisiosa (pucat), sakit perut dan berat badan menurun.
Budu dan mempelam.
Kadar vitamin B12 dalam budu adalah di antara 1.5 sehingga 6.3 mikrogram per 100 gram bagi setiap satu hidangan atau 2 sudu besar. Jumlah ini jauh lebih cukup untuk keperluan badan manusia dalam sehari. Dengan adanya vitamin B12 para pengamal diet (jaga badan) tidak perlu lagi merasa khuatir akan kekurangan vitamin B12 di dalam badan.

Selain pembekal kepada protein yang tinggi, ia turut mengandungi mineral makro dan mikro dalam jumlah yang cukup. Jumlah mineral zat besi, kalsium dan magnesium adalah sebanyak 9, 39, 2, 87 dan 8.05 mg bagi setiap 100 gram budu. Budu juga mengandungi zat antioksidan dalam bentuk isoflavon.

Seperti halnya vitamin C, vitamin E dan karotenoid, isoflavon juga merupakan antioksidan yang sangat diperlukan oleh tubuh untuk menghentikan reaksi pembentukan radikal bebas. Radikal bebas merupakan atom atau molekul yang mempunyai satu atau lebih elektron yang tidak berpasangan, sehingga menjadi sangat aktif hingga menyebabkan ketumbuhan tumor, kanser, penuaan dan kematian sel. Radikal bebas didapati berpunca dari makan seharian yang dimakan dan juga dari reaksi yang terjadi di dalam tubuh. Adanya antioksidan di dalam budu akan mencegah pembentukan radikal bebas tersebut.

Kebiasaannya di dalam apa jua jenis ikan terdapat 3 jenis isoflavon unsur antioksidan iaitu daidzein, glisitein dan genistien. Pada budu, di samping 2 jenis unsur ini, terdapat juga antioksidan faktor 11 (6, 7, 4 trihidroksi isoflavon) yang mempunyai sifat antioksidan paling kuat dibandingkan isoflavon dalam ikan-ikan lain.

Penelitian yang dilakukan di Universiti North Carolina, Amerika Syarikat menemukan bahawa unsur genestein dan phytoestrogen yang terdapat pada budu terbukti dapat mencegah penyakit kanser, proses penuaan dan barah payu dara.

Penyakit jantung koroner (PJK) merupakan salah satu bentuk kelainan pembuluh darah koroner akibat penumpuan lemak di dalam dinding pembuluh darah iaitu satu keadaan yang disebut aterosklerosis. Ini mungkin disebabkan oleh faktor usia, pemakanan, jantina dan keturunan. Manakala faktor dimodifikasi adalah peningkatan kadar lipida darah (hiperkolestrolemia), hipertensi, obesiti, stress dan kurang aktiviti lasak. Pemakanan budu yang mempunyai sifat hipokolesterolemik (menurunkan lemak darah) seperti kandungan protein, serta makanan, niasin, vitamin E, karotenoid dan kalsium. Satu ujikaji rambang yang dijalankan, mendapati pengambilan budu sebanyak 150 gm sehari selama 2 minggu dapat menurunkan kadar kolestrol ke tahap luar dari jangkaan.

Selain dari sumber protein yang berkualiti tinggi, budu turut dikenali sebagai sumber serat (dietary fiber) yang baik. Kandungan serat di dalam budu mampu mencapai di antara 8 hingga 10% bagi setiap 100 gm. Ia menyumbangkan kepada 30% dari jumlah serat yang dianjurkan oleh National Cancer Research.

Berbanding serat di dalam ikan-ikan atau sumber protein lain, serat pada budu lebih mudah untuk dicernakan, kerana ia telah disepara cerana oleh bakteria. Dari apa yang dinyatakan ini jelas sekali bahawa khasiat serta kebaikan sepiring budu yang dimakan bersama hidangan nasi pagi, tengahari dan malam melampau jangkauan yang anda fikirkan. Budu seumpama cecair pelbagai vitamin yang memenuhi segala keperluan untuk tubuh badan.

Sumber: Wikipedia

**Mari pakat-pakat makan budu weh!hehe..Rugi sapa yang tak suka makan.. Makan budu anda bijak dan sihat!..kihkihkih

26 comments:

Ayuni said...

hikhik, makanan org Kelantan yg berkhasiat!

Kalamhati said...

>>Ayuni:
hihihi betul2..

whitecappuccino said...

Kalu make tghari juppo budu denge ike tawar ado pulok ulam2..fuh! mesti ciknor make tok napok oghe doh! tokleh amal sokmo..sebabnyo..mesti ketat kain nati..

cikgu isza said...

dulu tak makan budu.. ada sekali tu tersilap ambil.. ingatkan air asam.. bila rasa.. fuhhh.. terangkat..

Citarasa Rinduan said...

kak peminat budu..
ada cerita disebaliknya..hingga saat ini ayu rasa ada memory bersama budu..
harap2 ayu ingat nak kongsi entry dgn kamu

cikgu............
rindunya dgn kamu...mmg cikgu sibuk nya...

AMMAR YASIR said...

sedapnya budu, siap dengan durian lagi tu...menyelerakan bila makan nasi

K.Nor said...

ayuni >> makanan org ganu gak ni.. hehe

wan >> budu, the best!! hehe

Kengkawan said...

wuhuuu
makanan rakyat malaysia

Cikgu CTE said...

budu campur tempoyak pedas2 sikit...baru saya boleh jalan...kalau kosong aje..x lalu...

~fais~ said...

sedap nye.........

eelobor said...

plis, plis, plis.... hehehe, keno gi nyri ulam nih smeta wak make tghari ng ike bakar tawar pom jd doh. letok durian sulah, peroh ase limau, lado 2-3 butir. hahahahha, tolongggggggggggggggggggggggg

Kalamhati said...

>>Ciknor:
hihi jolo2!..kalu make nga budu gak meme tok kaba ingat doh..

>>Isza:
hehe nasib baik tersalah ambik..baru tau sedap kan?kalu tak mesti smpi arini tak berani nak cuba..=)

>>Sis Ayu:
ye ke?hehe jangan lupa share ye!

rindu Sis ngan Citarasa Rinduan gak..huhu

>>Ammar:
Hehe kalu dgn durian memang terangkat!..=)

Kalamhati said...

K.Nor:
hehe memang best k.nor!teringat ada entry kak nor pasal budu ni!hehe 2 thn lepas kalu tak silap k.nor post entry pasal budu..hehe

>>Kengkawan:
hehe satu malaysia punya!

>>Cikgu CTE:
ha'ah..nak sedap lagi perah asam limau..memang best!

>>fais:
hehe sedap kan...

Kalamhati said...

>>eelobor:
kihkihkih ado la oghe rato cari durian ni..kawe pun raso terliur doh ni..huhu nasib baik budu ado lagi..haha

S..U..D..@..I..S said...

dulu x suka skarang dah ok sikit..
sejak ramai org kelate kat sini...mkn nasi kerabu

Miecyber said...

Oh budu...peberet ku.....

Sebab Miecyber's Blog lambat loading sebelum ini...

a t i E n a b E r n ! said...

wah ! nmpk macm sedp je budu tu . tpi , atien x penah try lagik.

sarah-najwan said...

ni meme feverit ambo wey...
xde mugo ni..xlalu nk make nasik..

teratai said...

budu memang best, tp x leh makan byk2 nanti darah naik!

Cma Shiema said...

huhu...cma x mkn budu..masin...

Izan Ishak said...

en hubby pun tak makan budu. padahal anak kelate...tapi celup katanya....

MOH KEMBARA said...

Salam Cikgu, he he akak kurang makan dia ni. Tp ada sorang kawan dari Jerman, dia cukup suka, dia bawak balik sebotol ke Jerman!

Citarasa Rinduan said...

selamat pagi khamis kalamhati

lama tak nampak entry baru...
sibuk yer dgn peljar2 kamu

semoga kamu dirahmati....
rindu pada kamu!!

Zaza said...

budu makan dgn ikan koreng. BEST!!!

sedapnye

Miss Yaty said...

yaty takot nak makan budu....kalo belacan memang layan smpai jilat jari...hihi..

p/s: akak, nape menyepi?huhu~

Kalamhati said...

tq semua yg sudi singgah!
sori bebyk sbb lama tak bersiaran..huhu