Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Saturday, December 11, 2010

MENGATA DULANG PAKU SERPIH...

Biasa dengar peribahasa ni kan?..dan biasa gak la terjadi pada diri sendiri..tak kata kat orang ye..kat diri sendiri..huhu

Kadang2 bila orang buat jahat atau khianat kat kita, kita marah sangat..sampai bermusuhan. Tak bertegur sapa..Balas balik apa yang dia buat..dengan alasan biar dia tahu cemana sakitnya hati kita..

Tak cukup dengan balas dendam..kita war-warkan pula biar satu tahu kejahatan dan keburukan orang tu..Putuskan ukhwah..Macam kita ni tak pernah lakukan kesilapan kan..

Kalamhati tengok sekarang ni orang makin galak menghentam orang..duk sindir menyindir..buka aib orang  menggunakan laman sosial yang meletoppss skang iaitu Facebook. "Kau sindir aku..kau khianat kat aku..takpe2..nanti aku sindir balik..aku khianat balik biar semua orang tahu..Aku ni baik..kau tu yang jahat"..hehe pernah tak terfikir sampai nak buat macam ni?

Kalau terfikir, maknanya kita sama je macam orang yang khianat tu..Tak perlu balas membalas kalau kita faham erti sabar dan redha dengan apa yang berlaku atas kita..bila kita tau setiap perbuatan jahat itu akan dibalas oleh Allah dengan hukuman yg setimpal..Bukan kita yang berhak menghukum..takut nanti balasan kita bagi kat dia tak sama dengan apa yg dia buat..Zalim pula jadinya..

Paling tak suka bila buka Facebook, tengok status2 yang bangga diri bila dapat sindir menyindir orang..bila dapat berbangga dengan apa yg Allah kurniakan sambil tu sindir2  pula orang2 yang berkenaan..Kenapa perlu macam tu?

Bila kita tahu rezeki tu Allah bagi pada kita, kita bersyukur dan tak perlulah nak bgtau sebab kita jujur dan amanahlah Allah bagi..Kadang2 Allah bagi nikmat untuk uji kita juga..Nak tengok tahap kita bersyukur..Bukan duk bangga diri rezeki kita masuk..

Kita hidup kat dunia ni tak lama..Jika kita masih ditakuk lama..Ego dengan diri..Bangga dengan apa yang kita ada..sombong utk tunduk dan hormat orang lain..alpa dengan nikmat yang Allah bagi..tapi ibadat masih ditakuk lama..jangan mendabik dada. Mungkin ada dosa kita dengan insan2 lain yang belum kita settle..yang belum kita rungkaikan permalasahannya..kita biarkan saja..kita tutup mata dan telinga rapat2..

Entry emosi sikit..harap maaf..hanya sekadar mengingatkan diri sendiri..Yang kadang2 juga terlalu ego untuk berubah..untuk memaafkan..untuk jadi hamba yang tawadhuk..

Ya Allah..ampunkann dosa2ku dan saudara seagamaku..Sesungguhnya kami jahil dan alpa dalam mentaatiMu..Tundukkan keangkuhan kami..Maha Suci Engkau sesungguhnya kami menzalimi diri sendiri..

19 comments:

Ayuni said...

salam, sisi, sye setuju, mcm yg kwn sye kne, roomate dier sendri yg kutuk dier dlm FB, malunye allah yg tahu...sye pun simpati ngan kwn sye tu...kalau nk mengata, mengatalah dpn, naper nk canang dlm FB...

Kalamhati said...

>>Ayuni:
hmm betul tu..settle sesama sendiri dah la..jgn nak war2kan gitu..jika kita buka aib org..nnt Allah akan buka aib kita gak..

theflow said...

perghh sis kalam hati..kali ni entry sis betul2 kena kat hidung saya sendiri..rasanya suma org pun rasa pedasnya..btul x??
salah satu sbb sy join blogging adalah kerana berpunca daripada laman mukabuku yang penuh dengan "kejiaan".
so im out,be a blogger and be myself and x kaco org pun.
and im so happy!

♥ Princess ♥ said...

hmmm...kadang2 ni teknologi boleh pecah belahkan manusia kan...xpe kita amik pengajaran dari semua ni..

Rina Rossoneri said...

huuuu kadang2 tu boleh berperang dalam facebook,padahal umo masing2 dah 20 lebih,tapi perangai kalah budak kecik..entah lah...habis semua perkataan xada dalam kamus keluar

sud@is said...

jangan dislahgunakan kecanggihan IT..
kita ada pilihan.....

belog|amiyo said...

mengata orang dia yg lebih... :D

sarah-najwan said...

betul tu..hidup ni ada karma..
jika kita pernah dikhianati atau sewaktu dgnnya..pikirlah pengajarannnya..mungkin ada hikmah atas segala yg berlaku..

mmg sakit jiwa..tapi jika kita pikir +ve..insyaAllah kita akan lupakannya..

saya pom ada penglaman gini..tapi ingatlah..BERALAH TIDAK SEMESTINYA KALAH...ALLAH MAHA ADIL KEPADA SETIAP HAMBANYA..

sekadar berkongsi..

Anonymous said...

btol, hmm, perlukan lebih bermuhasabah akan kesilapan diri,

eelobor said...

kakchik, kalau ada yang tak kena pada diri saya atau entri saya harap2 dapat tegur juga yer. kekadang kita saya nie tak nampak sangat dengan kelemahan diri sendiri tapi kesalahan orang lain memang sya cepat perasan. Insya Allah, saya open untuk di tegur

Kalamhati said...

>>Amirah:
huhu akak just luahkan rasa hati..terkilan dgn sikap sesetengah orang..btul cara Amirah..nak marah ke apa kita luahkan dekat blog kita tanpa hentam sapa2..luahkan secara umum dgn niat mereka akan sedar..dan kita juga beringat sama utk tidak melakukan perkara sama..=)

Kalamhati said...

>>Princess:
betul tu..teknologi tak salah sebenarnya tp kita sendiri yg salah guna..yg penting kita jadikan pengajaran..=)

>>rossoneri:
sokong sangat..dah jd medan perang dan tudning menuding lak..bertambah2 dosa..astaghfirullah..tak suka sgt

Kalamhati said...

>>Sudais:
betul tu..sepatutnya guna utk rapatkan ukhwah..utk majukan bangsa dan agama..bukan salahguna utk jadi tempat berpecah belah..kata mengata..fitnah memfitnah..

Kalamhati said...

>>miyoshu212:
hehe betul tu..satu jari kita tuding kat orang kena ingat 3 jari lg menuding diri kita sendiri..

Kalamhati said...

>>ummi sarah-najwan:
setuju sgt dgn pendapat akak..
peringatan utk sy gak ni 'beralah tak semestinya kalah'
sedangkan Nabi lg dahsyat dugaan yg Allah uji..difitnah dan dibaling dgn najis pun mampu sabar..kita ni hanya secebis ujian je..

Allah Maha Adil..benar kak..hanya Dia yg berhak menghukum atas segala apa yg hambaNya lakukan...bukan kita yg lemah ni

Kalamhati said...

>>novembertwelth:
itu yg sebaiknya..kita muhasabah diri sendiri..insyaAllah hati kita akan lebih tawadhuk

Kalamhati said...

>>eelobor:
insyaAllah..sama2 kita tegur each other..kakchik tak rasa entry2 awak ada yg menyinggung..olahan ayat dan teguran semuanya membina dan berhikmah..
kakchik byk dpt manfaat dan pengajaran dr entry2 awak..

YanaHime said...

tak elok laa berdendam ni...hidup kita ni bulat, mana tau esok lusa org yg kita dendam tu tolong kita balik

Kalamhati said...

>>Yana:
dats true..karma hidup..dunia ni bulat..pi mai pi mai tang tu gak kan...