Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Saturday, December 4, 2010

BILA NAK KAWIN!!

Hehe ku tertarik dengan karya ni..seloka ke puisi tah ni..Ku ambil dari FB seorang rakan yang ku kenal tapi ingat tak ingat..hehe ku mencilok tanpa izin sebab ku dah add dia tapi dia blum confirmkan..InsyaAllah dia izinkan..hehe


Di sini orang bertanya
Di sana orang menyoal
Tak kira teman mahupun kenalan
Asyik-asyik itu je yang jadi bualan
Begitulah nasib orang bujang
Tak kira lelaki mahupun perempuan

Bila nak kawin
Keluarga pun dah mula risau
Si teruna. emak bimbang jadi bujang terlajak
Si dara. ayah takut bergelar andalusia

Bila nak kawin
Jiran turut sama menumpang tanya
Bila dijawab jodoh belum ada
Kata mereka, kita kenalah usaha
Mandi bunga salah satu caranya
Tak pun mandi ais boleh dicuba

Bila nak kawin Aduuuhh...
Aku disoal lagi pasal kawin
Nak kawin dengan sapa?
Calon pun takde. Hah!!!
Awak tu memilih sangat agaknya
Ewah-ewah sedap sungguh mulut berkata 

Bila nak kawin
Akan ku kawin jam ni juga ( haa.haa.haa)
Andai memilih suami semudah bershopping di pasar malam
Atau semudah membeli VCD cetak rompak
Atau sesenang memakan twisties..

Bila nak kawin Aaahhh.
sungguh aku bosan
Banyak yang lain boleh jadi persoalan
Kenapa asyik itu yang dihadapkan
Apa kita nak heran
Lambat cepatnya jodoh,
Allah yang tentukan.

Bila nak kawin
Pada yang masih bujang
Biarkanlah mereka terus bertanya
Usah ditunggu letih mulut mereka (Takkan letihnya sampai bebila..)
Kalau ada jodoh. Insya-Allah takkan ke mana.

Bila nak kawin
Pada yang asyik menanya
Usah dirisaukan jodoh orang
Jaga masjid sendiri agar tidak goyang
Lain orang lain rezekinya
Syukurlah dengan apa yang kita ada..


Syukran ukhti Norhayati


--------------
hehe best tak? Yang senasib dengan diriku..jangan sedih2 tau..Allah dah gazetkan yang terbaik untuk kita sebagai hikmahnya..Mulut manusia memang susah nak tutup..Takde remote..Allah Yang Lebih Mengetahui..

16 comments:

Lelord said...

hmmm biasa la kan, kalau lambat asik tya bile nak kawin, biler cepat lak tya dah gatal sgt ke? adehhh.... jodoh masing2 dah ditentukan lambat atau cepat ketentuan-Nya

Eliyana said...

jodoh itukan ketentuanNya...org kata klu jodoh kita lambat, bila dah jumpa akan terus jer kahwin...macam jodoh kilat

cikgu isza said...

dah lumrah.. dan begitulah lumrahnya..
hanya Allah yang Maha Mengetahui tapi manusia selalu menidakkan..

mE said...

mungkin kalau kita jahit dengan benang dan jarum..boleh tutup mulut manusia tu kan kan kan..hehe

Kalamhati said...

>>Mama Najlaa:
betul tu..resam dunia..ada saja yg tidak kena di mata..huhu apa2pun ketentuan Allah tu wajib kita terima..selebihnya kita usaha..kan?

>>Yana:
tadi baru duk cakap ngan mak..mak kata kalu dah jodoh jumpa sekilas tengok dan berkenan trus je jadi..hehe semua tu ketentuanNya

>>Isza:
Yang Allah susun dan tetapkan tu dah cantik dah..cuma kita tidak tahu hikmah di sebaliknya..apa yg perlu adalah menerima..bukan menidakkan..=)

>>mE:
kita klip kan je..hihi skang doktor tak jahit dah..ahak

Kalamhati said...
This comment has been removed by the author.
I*K*T*I*R*A*F said...

jodoh kita ketentuan DIA! cepat,lambat jangan digusarkan.

Kalamhati said...

>>IKTIRAF:
sahih!betul!jangan pernah gusar (eceh memujuk diri sendiri ni..hehe)

sarah-najwan said...

xpe la kalam..rezeki jodoh tak kemana tu...

bersabarlah..Allah sudah tetapkan segalanya..

rossoneri said...

lol, usah dirisaukan jodoh orang, jaga masjid sendiri agar tidak goyang, ayat ni cunnnnn..

♥ Princess ♥ said...

aiyokk soalan ni???

lelaki xde yg berkualiti...xjumpa lg..

Kalamhati said...

>>ummi sarah-najwan:
saya ok je kak!hehe mesti yakin dgn ketentuan Allah kan?

>>rossoneri:
hehe memang ayat power tu..

>>Princess:
huhu insyaAllah ada tu..akan jumpa nnt..=)

eelobor said...

ada gak yg bertanya diri ini, bila nak menambah lagi....ish dah tak mampu. hiihihih (gurau jer sebab tahu wife tak baca blog kakchik)

azzey said...

Kalamhati: soalan yang sinonim utk org yg belum kawen nih! hu3......

MOH KEMBARA said...

Salam Cikgu, dulu Akak pun lambat kawin tapi tak sapa berani tanya atau kenen2, tak tau kenapa.

Kalamhati said...

>>eelobor:
hihi kalu dia baca mau kena tido luar nih..hehe

>>Azzey:
ha'ah soalan cepu emas..hehe


>>Kak Halima:
Salam Kak Halima..hehe sy pun org takde la tanya sangat..tp kdg2 dorang bercakap terlupa yg saya ni belum kawin..maklumlah rata2 kawan yg yg sebaya kt sekolah tu anak deme dh year 5 dah sekolah..huhu