Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Sunday, December 12, 2010

BIKIN KECOH: KAHWIN DI USIA MUDA..SALAH KE?

Ada terbaca tak pasal seorang budak perempuan yang berkahwin pada usia 14 tahun?..Kalau nak baca kisah dia bolehlah baca kat SINI..dan juga SINI..

Alasan yang diberikan kukuh..daripada orang2 yang sebaya dia ramai yg melahirkan anak diluar nikah..adaalh baik dia berkahwin..Si perempuan berumur 14 tahun dan si suami berusia 23 tahun..No wonder lah si suami memutuskan untuk berkahwin awal, kerana dia seorang guru agama. Tahu batas dosa dan pahala.

Mungkin usia 14 tahun tu terlalu muda. Namun, family mempunyai alasan kukuh untuk menyatukan pasangan ni..Lagipun si suami sedangan menyambung pelajaran. Jadi, sudah nampak masa depannya kan..Dan mahkamah pun mengizinkan..

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Sharizat Jalil juga menyatakan ketidak persetujuan beliau dengan keputusan mahkamah untuk membenarkan Maya (nama panggilan adik kita tu) berkahwin dan itu bukanlah merupakan satu polisi yang direstui oleh Kerajaan Pusat dan pertubuhan hak asasi wanita juga berpendapat yang sama..

Apa pendapat anda?..Bersetuju atau tidak?Mana yang baik?Kahwin atau berlakunya penzinaan yang berleluasa?Sesuaikah kita ikut Saiyyidatina Aisyah yang berkahwin dengan Rasulullah SAW pada usia 9 tahun di zaman ini? (Berapa banyak persoalan daaa..macam polis je saya ini kan..hehe)

24 comments:

CEPET said...

setuju daripada berlaku penzinaan..
semoga bakal suami dapat membimbing adik tu menjadi isteri yang solehah

sarah-najwan said...

bagi saya..usia begitu wajib sekolah lagi..

utk elakkan masalah sosial..dia patut diberi didikan agama yg mantap oleh ibu bapanya..bukan disuruh kawin

kita sepatutnya..dalam apa jua hal/perkara..sila hadapi utk cari penyelesaian yg rasional..bukan cara yg kurang bijak atau escapism..

sekadar pendapat saya lah..

Kalamhati said...

>>CEPET:
betul tu..tapi ada pro ngan kontra juga kot dalam kes ni..jika dia mampu meneruskan persekolahannya itu bagus..what if sampai separuh jalan je kan..huhu yg perempuan perlu ada kerjaya sendiri dlm dunia sekarang ni kan..

>>ummi sarah-najwan:
betul tu kak..
yg terbaik abiskan SPM dulu kot..then kahwinlah..masa tu pun rasanya si suami dah habis study..

namun masing2 ada pendapat sendiri kan kak..pendapat kita mungkin berbeza dr mereka..

saya pernah alami pengalaman ni, ada kawan sekolah kahwin pada usia 16 tahun..pihak sekolah tak tahu..bila tau, dia kena berhenti sekolah..sebab peraturan sekolah tidak membenarkan pelajar berkahwin..akhirnya belajar tak abis..jadi suri rumah je la..

atien_abErn said...

Kalamhati : Setuju jgk tuh ! Kahwin muda .. Boleh elak kan bnde buruk jdi.. kan ?? tapi ,, ada ibubapa yg x pham apa sbnr nye alasan kita....... tu yg jdi msalah ...
Bukannye kita menggatal ataupon apa .

Kalamhati said...

>>atien:
kalau umur dah smpi 20 tu rasanya boleh dah nak kahwin..takde isitilah gatal dah..takde salahnya kahwin semasa study u..kawan2 akak ramai yg buat..dan mereka lebih berjaya sebab ada org support..

ni bukan yg sekolah tau..yg dah masuk u maksud akak..hehe

dan maksiat pun dpt dijauhkan..dr duk ke hulu ke hilir tanpa ikatan kan..

eksplen elok2 dgn family..bercinta lama2 pun tak elok gak..

tu pendapat akak la..

atien_abErn said...

Kalamhati :ya ,, atien pham .. mksud atien pon yg dah msuk u ..

Tapi ,, yg secondary shcool tu kawin x pa ka ?boleh skolah lg ka ?
hmm .. tu laa ..
Parent kena pham jugak ..

Tu laa .. x elok jugak bercnta lme2 ..
nanti jdi yg bkn2 x bagus jgak ..kan ?

Kalamhati said...

atien..

kalu tak silap. kalau berkahwin waktu persekolahan tak bleh rasanya..tp tak sure rules skang..

betul tu..syaitan dan kuncu2nya kuat menghasut kita ke arah perkara yg tak baik..

Kalam Addin said...

perkahwinan tu adalah penyelesaian drpd kes2 penzinaan n jg dpt membendung pmbuangan anak luar nikah, jauh lbih baik berbanding dengan sekolah hamil yg diwar-warkn oleh kerajaan...

kalam addin disini :
http//arrizk.blogspot.com

Kalamhati said...

>>Kalam Addin:
betul tu Encik Kalam..Cik Kalamhati setuju..kahwin tu jalan terbaik..cumanya perlu pandai imbangi antara pelajaran dan keluarga..jangan kerana berkahwin cita2 dikorbankan..

cikgu isza said...

kalau suka sama suka rasanya takda masalah.. lainlah jika ada agenda tersembunyi (terpaksa) atau ada kepentingan di pihak ibubapa..

Kalamhati said...

>>Isza:
setuju tu Isza..yg paling penting nak elakkan berlakunya maksiat..dan kalau ibubapa kahwinkan anak pada usia muda sebab kepentingan peribadi seperti nak bayar hutang or perniagaan..itu tak sepatutnya..

dalam kes ni..si anak suka sama suka..so tak timbul paksaan di situ..dan family pun redha..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

kalau si gadis dah tak mau sekolah lagi..biar jelah dia kawen..dr berlaku maksiat.Lg pun suaminya org baik2,org tua pun restu.

eelobor said...

nak cakap salah, tak cakap salah.

Jo Qusary said...

Ni ikut pengetahuan saya sebagai pengamal undang2 la ye:

Mengikut Akta Perkahwinan dgn Enakmen Undang2 Keluarga Islam seorang gadis yg berumur di bawah 16 tahun tidak dibenarkan berkahwin sama sekali.

Di bawah seksyen 8 Enakmen Undang2 Keluarga Islam Selangor, tiada sesuatu perkahwinan boleh diakadnikahkan di bawah Enakmen ini jika lelaki itu berumur kurang daripada lapan belas tahun atau perempuan itu berumur kurang daripada enam belas tahun kecuali jika Hakim Syarie telah memberi kebenarannya secara bertulis dalam hal keadaan tertentu.

Keadaan tertentu yg boleh membenarkan gadis bawah umur kahwin termasuk sekiranya dia tidak mempunyai keluarga atau penjaga yg mampu menjaganya, tiada penjaga dan tidak berupaya menjaga dirinya sendiri, atau terpaksa berkahwin dgn penjaganya sendiri demi mengelakkan fitnah.

Kalamhati said...

>>LM:
itu yg sebaiknya..

>>eelobor:
huhu..kita juga terikat dgn undang2..tp agama tidak menghalang..susah nak oyak ghano deh..huhu

>>Jo:
So dalam kes ni, amat bersalahanlah..mahkamah membenarkan sedangkan ada enakmen yg jelas tentang perkara ni..
tu yang jadi kecoh..

tq Jo atas informasi ni..tu yg akak nak tahu ekceli..

S..U..D..@..I..S said...

ntah lah usia begitu sepatutnya dibangku sekolah.....

tapi kalau dah kdua2 family setuju apa nak kata,,,

rossoneri said...

mungkin zaman dah berubah,budak2 pun cepat matang..dulu kita umo 14 tahun xtau pun apa itu cinta2 nih..soal kawin lagi ler xterpikir langsung.. dulu sy innocent hohohoho..sama ada dia boleh jaga rumahtangga dia dlm usia muda nih,biarlah dia jaga hal dia..lagipun betul gak,bukannya dorang buat jahat pun

Kalamhati said...

>>rossoneri:
yup..dunia dah berubah..bebudak cepat matang sekarang ni..tak mcm dulu..lgpun maybe mak bapak dorang ni Islamic sikit..taknak anak2 dorang ni kapel2 lama..

Eliyana said...

apa yang penting, walinya bagi restu...mungkin mereka rasa anak merekan patut dinikahkan bg mengelak hal2 tak elok...menteri pun takleh komen apa2 kalau walinya dah bagi izin

Jo Qusary said...

Kak Kalamhati:
sebenarnya tak menyalahi undang2 sebab ada pengecualian yg dibenarkan dlm enakmen... cuma ia nampak pelik kpd masyarakat sebab Hakim Syarie tak disclose sebab2 dia benarkan perkahwinan tersebut... kalo takde sebab kukuh baru la salah di sisi undang2.

Kalamhati said...

>>Yana:
yup..betul tu yana..since Mahkamah Syariah pun dah luluskan dah..so tak perlu dipertikaikan lg kan..

>>Jo:
owh begitu..jelas dah skarang..syukran miss lawyer kita!!..=)

alinac lover said...

awal nya kawen hurmmmm

Kalamhati said...

>>Yong:
yong bleh la wat proposal skang..hihihi

Solihin Zubir said...

sharizat tu takut sekolah hamil kosong.. dats why dia tak setuju!
hish! apa nak jadi!