Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Sunday, November 21, 2010

Seni Kolam..Bukan kolam renang ye!..hehe

Pernah dengar perkataan 'Kolam' tak?hehe..Actually diriku pun tak tahu ianya dipanggil kolam..Hanya tahu bila tiba perayaan Deepavali je..ia akan dibuat..Sangat cantik!
Ronggoli Kolam adalah lukisan diatas lantai yang diperbuat daripada beras berwarna.Selain mencantikkan kawasan hadapan rumah, maksud tersirat di sebalik tradisi ini adalah untuk memberi makan kepada serangga-serangga kecil seperti semut. Ini secara tidak langsung menambah pahala si tuan rumah yang membuat Kolam tersebut (dipetik dari CariGold Forum)
Masa ku kat sekolah hari tu, tetiba ada sorang cikgu India datang minta ku ambil gambar utk program RIMUP (Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan)..Murid-murid Tahun 6 sedang hasilkan kolam ni beramai-ramai..Cikgu ni dia tukang lukis gambar.dan budak2 tu lah yang taburkan beras membentuk gambar yg dilukis..
Perkataan pertama yang keluar bila tengok hasil yg mereka buat: CANTIK!..hehe ku kagum betul dgn seni2 cemni..Sama gak macam mereka yg pandai melukis!Indahnya anugerah Allah..
 Mungaaa..hehe

 Ni gambar ikan dengan burung menurut kata cikgu tu la..hehe

 Sentuhan terakhir..

Cantik kan?

10 comments:

sarah-najwan said...

dulu masa kat univ...siap masuk bertanding lgi..tapi kami buat kolam doreamon..hehe..lari konsep kolam sebenar tu..salu bentuk bunga2 je..

imanshah said...

ambo dok pengkalan nangka...tahu ke?? selepas kelaboran, jalan nak ke pengkalan kubur

Kalamhati said...

>>ummi sarah-najwan: ye ke kak?saya tak penah cuba buat lagi..hehe selalu duk nengok org buat je


>>imanshah: ye ke?tahu..ado saing skoloh duk situ.. akak sekolah di kampung sedar, tumpat..hehe

imanshah said...

ooo skolah arab sedar ko

teratai said...

kak baru tahu ttg kolam ini masa sambutan bulan kemerdekaan di sekolah, pelajarnya buat kolam sebg aktiviti mereka!

Kalamhati said...

>>imanshah: hoo skoloh situ


>>teratai: sama la mcm sy..baru tahu benda ni orang panggil kolam..huhu

Solihin Zubir said...

memang unik..
nk buat ni mesti kena sabar gak kan..

Kalamhati said...

>>solihin:
ha'ah nak tabur beras2 tu kena perlukan kesabaran..kalu tak berselerak nnt

azzey said...

Kalamhati: Ni masa Deepavali selalu npk nih! kannnnn......

Kalamhati said...

>>azzey:
ha'ah time deepavali byk la menda ni..=)