Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Saturday, October 9, 2010

Tak sempat blogging?sedih blog sunyi sepi tiada pengunjung?



Ku sebenanya bukanlah orang yg layak nak bagi tips berkaitan dengan cara nak menarik pengunjung ke blog..dan nak trafik blog sentiasa berjalan walaupun anda tidak sempat jenguk blog utk beberapa hari..

Semasa blog walking ke blog2 sahabat..ramai yg sedih dan mengeluh trafik turun macam air terjun atau surut macam air sungai musim kemarau bila dua tiga hari tak blogging..

Blogger baru macam kita ni, kalau tak rajin blog walking memang orang takkan ingat..bila kita senyap..maka orang pun senyap kan..tak boleh kita nak bandingkan dengan blogger2 yg dah memang kukuh bertapak..tak update 2 3 hari pun trafik manjang ke naik..sebab apa?sebab nama mereka sudah dikenali dan diingati..

Tapi kena ingat..mereka yg telah berjaya ni bukan goyang kaki utk sampai ke tahap tu..macam kita juga..bermula dari bawah..dari orang tak kenal sampai lekat dihati blogger lain..dan tak sah kalau tak masuk blog dorang dlm sehari kan..Setiap hari kita wajib jenguk blogger2 ni kan (maaf hanya menyenaraikan sebahagian dari mereka):


Satu cadangan ku yang ku rasa boleh blogger2 cuba ialah scheduled kan entry anda..Bila dah tau anda tak dapat online or blogging selama beberapa hari..Cuba draftkan sebanyaj mungkin entry..ataupun mungkin banyak lagi draft2 yang belum anda publishkan..so scheduled bila dan waktu mana anda nak entry anda dipublished kan..





Pada tarikh dan waktu yg anda telah tetapkan tu..entry anda akan dipublish automatically!!senang kan..
Jadi jangan sedih2 ye..adik yebbit kita siap nak nangis lagi sebab sedih tgk blog dia bersawang dan sunyi sepi..

Pengunjung akan masuk bila ada new entry kat blog kita kan..dan entry nya plak bukan setakat tangkap muat..yang mungkin bleh buat orang impress ataupun juga orang boleh senyum atau gelak..biar hanya gambar tanpa ayat..

Apapun, sebenarnya pegang pada niat..bila ikhlas dan niat kita nak cari kawan seramai mungkin..lama2 orang akan kenal kita juga..duit tu kita letak no dua..kalau  orang tak nak kawan ngan kita..duit tu pun kita tak dapat..sebab income blogging ni bergantung kepada ramainya org yg berkunjung ke blog kita..betul tak?

Sekadar secebis saranan dari diriku yang baru nak bertatih juga ni..tapi tak salah kalau kita membantu sekadar yg kita mampu dan tahu kan?..

Wassalam..=)

9 comments:

yebbit + . + said...

akak!! gelemer yebbt cni. huuu. thnkss akak.!

Nas said...

stuju gak..sebab nama diorang nek..lagi2 diorang rajin publish entri stiap hari..xmcm aku :P

Seri Bahasa said...

jalan terbaik ketika buat blog guna keyword yang populer. jd bila jarang posting pelawat akan datang juga guna keyword tersebut melalui search engine.

Kalamhati said...

up tu salah satunya lagi..biasanya keyword popular ni berkaitan dgn tips blogging dan isu semasa la..betul tak?

Kalamhati said...

up=yup

Solihin Zubir said...

wahh.. nice sharing.. terima kasih.. :D

Kalamhati said...

no problem solihin..sharing is caring!..=)

Mat Gebu said...

Salam kalamhati..
Erkk...DTS tu apa lah sangat, setakat blog masak2 cikai jee.

Kalamhati said...

Salam Cik Mat..
Rendah diri lak Cik Mat..nak masak & nak upload utk share ilmu dgn org lain bukan cikai lg tu Cik Mat..Amal jariah tu..huhu