Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Tuesday, October 19, 2010

Kawan macamana yang anda cari?

Semalam ntah kenapa tetiba rasa ingin menaip something kat status FB ku..then spontan je jari ni taip ''Kawan macamana yang anda cari?"..maybe sebab hati ngan pala duk pk pasal kawan2 yg makin kurang..hehe tp ku memang jenis suka sorang2 pun..

So, ramai la gak komen dari sahabat2ku yg lama dan baru..dan tertarik dgn 2 komen dari  komen member ku yg ngaja sama dan cousemate ku kat u dulu..bila baca je komen yg pertama tu..macam ada satu rasa kelegaan yang sangat dan rasa malu dengan Allah..

Ni komen dorang....




Yang pertama: "Siapa kita untuk memilih sedangkan Allah menyayangi semua makhluk ciptaan Nya"

Betul kan?Jika Allah tak sayang kita..tak sayang semua makhluk ciptaan Nya..apa jadi kepada mereka2 yg tidak beriman dan taat kepada Allah..walau kita jauh dari Nya tetapi Dia selalu dekat dengan kita..


Yang kedua ni mcm lawak tapi ada maknanya: "KAYA harta, dia belanja kita..KAYA iman, dia menunjuk kita..KAYA budi bahasa, dia membantu kita..KAYA ilmu, dia mengajar kita..KAYA anak, dia jadi besan kita..hehe"

Tak boleh tahan tengok ayat yang last tu..sempat lagi dia buat lawak..tapi betulkan apa yg dia cakap tu..memula memang saya gelak bila dia jawab komen just ''Kawan yang kaya"..rupa-rupanya ada lagi yg dia nak sambung..

Jadi conclusionnya, kita boleh berkawan dengan siapa saja cuma perlu berhati-hati..dan yang paling penting cari kawan yang beriman..yang boleh bantu dan ingatkan kita bila kita tersilap langkah..bukan yg pimpin kita ke arah kesesatan..Jangan memilih kawan hanya kerana kecantikan, kekayaan harta banda, ke'famous'an...sedangkan Allah sendiri tidak pernah melihat kepada rupa kita tetapi Allah hanya melihat kepada hati kita..iman kita..

Terima kasih kerana anda semua menjadi kawan saya yang baik..=)


Wallahu a'lam


6 comments:

Unknown said...

kawan je ngn semua org..mcm saya..org tua2 pon saya kawan..hehe
sng nnt nk mintak ilmu :)

tp saya x suka kalo lelaki tua nk kawan ngn saya..saya geli~ hehe

Kalamhati said...

>>>yong: hahaha geli ye..
betul tu yong..berkawan biar beribu2..bermusuh jangan sekali..=)

Afiq Bukhari said...

hehe suka je nk berkawan dgn semua orang..tapi pedih hati bila dapat kawan yang cepat sangat lupakan kawan huhu

Blog Afiq Bukhari

Kalamhati said...

>>>afiq: biasa la tu..resam dunia..hanya Allah saja yg tak penah lupa kita..

eelobor said...

komen pertama & kedua tuh memang best dan tepat. hihihi

Kalamhati said...

>>eelobor: hehe paling tepat tang yg jadi besan tu kan!hahhaha