Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Monday, October 18, 2010

Hak dia..hak saya..hak awak..hak kita?umm

DARI ABU HURAIRAH R.A, KATANYA RASULULLAH SAW BERSABDA, 5 PERKARA YG DIWAJIBKAN KEATAS SEORANG ISLAM TERHADAP ISLAM YG LAIN ADALAH :

- MENJAWAB SALAM
- MENDOAKAN ORG YG BERSIN
- MEMENUHI UNDANGAN (Alamak yg ni ku selalu fail..huhu)
- MENZIARAHI ORG SAKIT
- MENGIRINGI JENAZAH


Sekadar selingan untuk membasahkan jiwa kita semua..yg mungkin dah kering atau kontang..walaupun benda2 ni kadang kita anggap remeh tp sebenarnya besar dalam Islam..Hak yg wajib kita jaga..yang sangat perlu kita tunaikan..

Ku letak kt sini sebab ku rasa terpukul bila baca yg ketiga tu..kekadang kita (diriku sendiri la) amik mudah je bila orang jemput ke majlis pe2..seribu satu alasan akan kita cari kalau kita tanak pegi kan kan?..ada keje la..kucing meninggal la..tak bleh tinggal umah la..tak sihat la..dan macam2 lagi alasan yg kita reka..tp kalau pegi ke tempat lain yg memang kita sukaa..tak perlu lak alasan2 yg tak munasabah ni kan..ebelebel manjaaang..freee manjang..hehe

Kita hanya titik beratkan soal ibadah wajib dan yg besar2 seperti solat,puasa,zakat tetapi kita selalu lupa utk memperlengkapkan dan meninggikan lagi nilai saham kita di sisi Allah..kita lupa utk memenuhi tuntutan dan hak sesama kita..


Wallahu a'lam..

4 comments:

cikgu isza said...

salam,
saya memang tahu yang ketiga tu dan saya juga dimaklumkan (tolong betulkan kalau salah)... juka sedang berpuasa sunat... maka perlu buka puasa bagi memenuhi undangan tersebut..(jika ada makan20

Kalamhati said...

ha'ah memang btul..nnt sy letak dalil dia k..kt entry baru..hehe dpt idea baru lg

Solihin Zubir said...

walaupun nampak remeh, tapi sbenarnya 5 perkara tu wajib dan ada hikmah yg besar..
kita yg selalu lalai..
terima kasih share ini kak..

Kalamhati said...

>>>Solihin: no problem..sama2 kita kongsi ilmu yg bermanfaat..=)