Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Thursday, September 23, 2010

Tolong lah jangan buat macam tuu..

Tadi ku terbaca kat facebook sumting yang memberku share..yang wat tekak ku sendat..huh nape mesti aniaya pembeli cemtu..tak baik..

Kita semua mesti penah makan taugeh kan?Nak2 yg suka ngat makan char kue teow..tak best kalu tadak taugeh kan..


Gambar ehsan Google


Pe yg dibongkarkan ni sekurang2nya bleh wat kita berhati2..Sampai bila kita ni dimomok kan oleh org yg tak bertanggungjawab..Tak cukup dgn makanan lain yg berselindung di sebalik label halal..walhal tidak..

Ku petik sedikit isi cerita dan petua yg disampaikan:

Beli sket, jgn makan dulu sebaliknya simpan dulu utk 3 hari. pastu cuba bau taugeh tu lepas 3 hari camane. dan kalau boleh jgn beli taugeh yg kaler putih berseri tu.

Kepututsan yg mungkin boleh didapati...lepas 3 hari bau taugeh tu hancing semacam. Bermakna taugeh tu disiram dgn urine aka air kencing..dan air urine tu la jugak menyebabkan kaler putih berseri.kalau nak tau taugeh keluaran Bumiputera senang aje. Kaler dia mcm kekuningan sket dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnya langsung tak guna urine sebagai baja.

Ni info dari pegawai opis aku yg pernah buat lawatan ke pusat2 penanaman
taugeh di beberapa negeri tertentu yg diusahakan oleh cha ya nun alip.
Siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing utk disiram pada pokok2
taugeh tu.

Dan kenapa taugeh jodik mangsa?
sebabnya taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman bulat2 terus dlm
batangnya. Tak spt sayuran lain iaitu sayuran2 berdaun hijau yg mengalami fotosintesis semasa proses penyerapan baja atau dgn erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan utk penyerapan zat2 dari baja.

Tak mcm taugeh dia serap terus ape yg kita siram sebab pertumbuhan tumbesaran bukan secara fotosintesis. Tu sbbnya kalau simpan dlm masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacam...
(By: Rizal Rosli Putra@Facebook)


Hmm patut la mak ku memang sangat hati2 bila membeli sayur..Kat tempat ku sayur2 yg segar bugar dan membesar bagai johan tu biasanya ditanam oleh orang Siam yg duduk kat Tumpat..Dan sayur2 mereka segar bugar sebab mereka bubuh baja najis anjing dan b*bi..

Kalu sayur2 orang melayu tanam biasanya halus mulus dan kecut2 je..kalu sawi tu..lagi banyak ubang kt daun ekceli mak kata lg elok..sebab tak kena sembur ngan bahan kimia..

Memang ku percaya pe yg mak kata..tho dia org tua..dan tak blajo kimia or bio ke pe..sebab ada proof nya..Mak dah pesan suruh ku beli kobis yang kecik2 je..tanya dulu penjual kobis kampung ke tak..tp penjula tu bila tanya..semua 'ye' je jawab dia..ku masa tu skolah menengah..form 2 kot..mana reti ngat lg..so beli je la..

Mak wat tomyam..hmm tak sampai petang tomyam tu berbuih..dan bau dia busuk ngat..huhu cemana tuh?memang bau cem najis gitu..

Pastu satu kes lagi..sepupu ku yg wat catering..Biasanya dia akan beli halia dan lengkuas dlm kuantiti yg banyak..Nak dijadikan cerita..satu hari time dia tengah kikis kulit halia tu, dia terbau busuk ngat..bau tu cem datang dari tangan dia..so dia cium la halia tu..Waargghh!bau najis manusia ke binatang taktau..Tapi busuknya Ya Rabbi dia kata..Lepas tu, dia cukup hati2 bila beli benda2 tu..

So, di mana hak kita sebagai pengguna Islam..jika banyak yg tidak halang dikaburi dengan label halal dan perbuatan yang tidak patut ni..Kita bayar mereka duit tp kita dapat najis..Astaghfirullah..

Sama2 kita wat eksperimen kt taugeh..Beli dua2..yg putih dan yg kekuningan..tgk betul ke tak apa yg disampaikan tu..Jika btul, kita jangan terpedaya lagi dengan rupa yg elok tu..dusta semata2..huhu



3 comments:

Sylarius said...

Taugeh? Apa yang sedapnya taugeh tu? Hehe

Rozana Kamal.. said...

yekee..
masyaallah....
nie rase takot..
xmemasal meremang bulu rome..
dala onie agak cerewet bab2 mkn2 ney,,,

Kalamhati said...

Sylarius:
hehe taugeh ni anti oksida yg baik tau..

Rozana:
tu la..nape banyak makanan yg syubhah skang ni..huhu..makanan tu jd darah daging kita..memang patut kita jaga n cerewet..