Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Saturday, September 18, 2010

M.Rajoli Selamat Dikebumikan..

Oleh FERIDE HIKMET ATAK

Arif (baju coklat), menyiram pusara arwah bapanya. - Foto UTUSAN

KUALA LUMPUR: Pelakon dan pelawak veteran, M.Rajoli atau nama sebenarnya Mohd Rajoli Mohamed Zin, 65, telah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Datuk Keramat, pada pukul 10.30 pagi ini.

Allahyarham telah meninggal dunia di Hospital Ampang, Jumaat, pada pukul 10.45 malam, akibat sesak nafas setelah menderita penyakit barah otak sejak tiga tahun lalu sehingga lumpuh satu badan sehingga terpaksa menggunakan sistem bantuan pernafasan.

Allahyarham meninggalkan dua isteri iaitu, Hashimah Md Din dan Wan Chik Daud serta empat anak; Siti Dzaleha, Nur Muhammad, Siti Nazirah dan Muhd Arif bersama tujuh cucu.

Antara artis-artis yang hadir termasuk Ziela Jalil, Ezani, Sabri Yunus, Arash Mohamad, Sani Sudin (Kopratasa), Datuk Ismail Hudson, Rosham Nor dan Harun Salim Bachik.

Isteri M.Rajoli tabah dengan pemergian pelakon itu. - Foto UTUSAN

Bagaimanapun, Wan Chik tidak hadir pada majlis pengebumian pelakon tersebut.

Mengenang kembali jasa-kasanya dalam industri hiburan, M.Rajoli terkenal dengan kebolehannya melakonkan watak komedi. Kehebatan bakatnya bukan setakat itu sahaja malah mampu membawa peranan lain secara berkesan turut membuatkan dia berjaya menggondol anugerah Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik pada Festival Filem Malaysia ke-15, pada tahun 2001.

Pelakon kelahiran Pasir mas, Kelantan itu telah mula berlakon pada tahun 1964 menerusi filem Ibu Ayam, arahan Allahyarham Salleh Ghani, sebagai penggesek biola.

Allahyarhan juga terkenal dengan imej ranggi bersama motosikal berkuasa tinggi kesayangannya.

Sumber: mStar Online

---------------------------------------------

Alhamdulillah..semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama hamba-hamba Nya yang soleh..amin



No comments: