Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Monday, August 16, 2010

Yang kita selalu buat..tp tak tahu maksudnya..

BESARNYA makna DOA YANG KITA LUPAKAN- semasa duduk antara dua sujud

Dalam tidak sedar.
Setiap hari kita memohon didalam solat kita..tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami.. sekadar tersebut dibibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini.. Marilah kita mula menghayati ketika kita duduk di antara dua sujud semasa solat..

Dengan rendah hati nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah


Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)

Diamlah sejenak, buka dada dan diri kita untuk menerima ampunan dari Allah seperti membuka diri ketika merasakan hembusan angin sepoi-sepoi atau menerima curahan air hujan ketika kita masih kecil

Tetaplah membuka diri kita untuk menerima ampunan Allah

Ulangi permintaan itu beberapa kali hingga kita merasakan ketenangan
Kemudian sampaikanlah permintaan kedua,

Warhamni (sayangi aku)

Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya

Bukalah dada kita seluas-luasnya agar semakin banyak kasih-sayang Allah
yang kita terima

Ulanglah beberapa kali hingga kita merasa cukup Berturut-turut sampaikanlah permintaan2 berikut dengan cara sebagaimana tersebut di atas, satu persatu..

Wajburnii (tutuplah aib-aibku)

Warfa'nii (angkatlah darjatku)

Warzuqnii (berilah aku rezeki)

Wahdinii (berilah aku petunjuk)

Wa'Aafinii (sihatkan aku)

Wa'fuannii (maafkan aku)

Setelah selesai, diamlah sejenak lalu sampaikan rasa syukur kita Betapa besarnya nilai sebuah doa ini..sebuah doa yang kita hanya lewatkan begitu sahaja..

Dalam tidak kitasedar selama ini kita seperti sedang berpura-pura memohonsesuatu....pikir2kan lah....


**Syukran jazilan sahabat saya Ustz Wan Khairi Al-Hafiz atas pesanan berguna ni..

-----------------------------

Maha Suci Allah..hmm ada betulnya..kadang2 bacaan dalam solat tu kita tak tau pun apa maknanya..Baca kerana itu yg perlu dibaca...yg kita belajar dari kecik smpi ke besar..Sekali-sekala apa salahnya kita cuba belek2 kembali panduan solat atau google aje mana2 info dan panduan tentang solat..Hayati maksud bacaan2 dalam solat..insyaAlah solat kita akan lebih khusyuk..akan terasa betapa kerdilnya kita di depan Allah Ta'ala..insyaAllah sama2 kita revise balik perlakuan dan bacaan solat kita..

3 comments:

Bidadari fiza said...

YA Allah....(^^)

Terima kasih atas perkongsian...

Muka Haluih (MH) said...

syukran jazilan.. may Allah bless u and all of us. thanks 4 the informative post! =)

Kalamhati said...

Afwan wahai sahabat2..May Allah bless us..Amin!=)