Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Saturday, August 21, 2010

Cicak tokek?

Cicak tokek mampu jadi penawar penyakit HIV/AIDS?


DUA ekor cicak tokek kepunyaan Mohamad Fauzi di Bukit Setongkol, Kuantan.


KUANTAN 7 Ogos - Cicak tokek mungkin spesies yang jarang didengari oleh masyarakat tempatan tetapi haiwan itu mempunyai nilai tinggi di pasaran kerana didakwa mempunyai khasiat mujarab untuk merawat pelbagai penyakit termasuk HIV/AIDS.

Seorang pengarah urusan sebuah syarikat di sini yang memiliki dua ekor cicak tersebut berharap satu kajian saintifik dapat dilakukan bagi membuktikan kebenaran dakwaan itu.

Mohamad Fauzi Mohd. Norman (gambar), 42, berkata, dia mula memelihara dua ekor cicak tersebut selepas salah seorang daripada saudaranya memberikan haiwan itu kepadanya sebagai cenderahati.

Menurutnya, saudaranya itu menangkap cicak tersebut di kawasan hutan Hulu Terengganu dan ketika diberikan kepadanya, dia tidak mengetahui keistimewaan haiwan itu.

"Saya bertanya kepada kenalan dan merujuk dalam laman web mengenai spesies cicak ini sebelum mendapati ia amat bernilai kerana mempunyai pelbagai khasiat," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini hari ini.

Menurutnya, hasil rujukan yang dibuat mendapati cicak miliknya yang berusia tiga bulan itu dipercayai boleh dijadikan ubat untuk merawat penyakit kronik seperti HIV/AIDS, sakit kulit dan asma.

"Dipercayai setelah cicak itu mencecah berat 350 gram ke atas, ia boleh mengeluarkan satu enzim yang mampu mengubati penyakit HIV dan AIDS," katanya.

Bagaimanapun, jelasnya, kebenaran dakwaan itu tidak dapat dipastikan dan ia boleh dibuktikan jika satu kajian saintifik dijalankan terhadap haiwan tersebut.

Dalam pada itu, dia turut dimaklumkan harga bagi seekor cicak tersebut di pasaran boleh mencapai RM3 juta jika berat haiwan tersebut mencecah 500 gram.

"Saya anggarkan dua ekor cicak tokek yang saya pelihara ini masing-masing seberat 100 gram dan 90 gram. Tetapi saya percaya ia mampu untuk membesar lagi,'' katanya.


Sumber: Arkib Utusan Malaysia (8 Ogos 2010)

------------------------------------------
Banyak kali dah dengar member2 bercerita tentang si tokek ni..Dorang cakap memang ramai orang tengah giat mencari si tokek bertuan ni kerana harganya sangat tinggi di pasaran..bleh mencecah puluhan ribu ringgit seekor..huik!andai betul bagai dikata bahawa si tokek ini boleh mengubati penyakit yg tiada ubat tu..Satu penemuan yg baik!

Dalam-dalam tu mencari info tentang si tokek ni, ku tetiba terfikir sesuatu..teringat sejarah Nabi dulu2..Si cicak ni lah yang meniup-niup api yang membakar Nabi Ibrahim A.S supaya bertambah marak..Dan si cicak ni kan memang kita digalakkan membunuhnya sebab dia mengganggu kita dan dipanggil binatang jahat atau Fuwaisiq pada zaman Nabi..Dan dia merupakan binatang yg kotor..Jadi terfikir plak apa hukumnya kalu kita jual or jadikan binatang ni sebagai ubat?Halal ke haram?

Begini keterangannya:

HUKUM TOKEK

Tokek dalam bahasa Arab disebut dengan kata Saamm Abrash. Nama ilmiahnya Gecko gekko. Binatang ini masih satu famili dengan cicak (Arab : al-wazagh), yaitu famili Geckonidae. Nama ilmiah cicak Cosymbotus platyurus.


Tokek hukumnya haram, karena terdapat nash-nash yang memerintahkan membunuhnya. Adanya perintah membunuh suatu binatang adalah dalil haramnya binatang itu. Sebab membunuh binatang tanpa menyembelihnya akan membuat binatang itu menjadi bangkai (al-maitah). Padahal bangkai hukumnya haram (Lihat QS Al-Maidah : 3).


Imam Syaukani telah membuat bab khusus dalam kitabnya Nailul Authar dengan judul Bab Mengenai Binatang Yang Pengharamannya Dipahami dari Perintah Membunuhnya atau Larangan Membunuhnya (Bab Maa Ustufiida Tahriimuhu min Al-Amri bi-Qatlihi aw An-Nahyi ‘an Qatlihi). (Imam Syaukani, Nailul Authar, 12/484).


Dalam bab itu ada beberapa hadis, antara lain riwayat Saad bin Abi Waqqash RA bahwa Nabi SAW telah memerintahkan untuk membunuh cicak dan Nabi SAW menamainya fusaiq (binatang kecil yang fasik/tidak taat).” (HR Ahmad dan Muslim).


Dalil hadis ini menunjukkan adanya perintah syara’ untuk membunuh cicak. Perintah syara’ untuk membunuh cicak adalah dalil bahwa cicak itu hukumnya haram.


Namun pengharaman di atas tak hanya untuk cicak, namun juga meliputi tokek. Para ulama menganggap tokek dan cicak masih satu jenis, sehingga hukum tokek sama dengan hukum cicak, yaitu haram. Imam Nawawi berkata,”Menurut ahli bahasa Arab, cicak (al-wazagh) masih satu jenis dengan tokek (saam abrash), karena tokek adalah cicak besar.” (Imam Nawawi, Syarah Muslim, Juz 7/406). Pengarang kitab Aunul Ma’bud menerangkan bahwa, “Cicak itu ialah binatang yang dapat disebut juga tokek.” (Aunul Ma’bud, Juz 11/294). Imam Syaukani berkata,”Tokek adalah salah satu jenis cicak dan merupakan cicak besar.” (Imam Syaukani, Nailul Authar, Juz 12/487).


Berdasarkan penjelasan di atas, hukum haramnya cicak dapat juga diterapkan pada tokek, karena cicak dan tokek dianggap satu jenis. Maka tokek pun hukumnya haram. (Imam Syihabuddin Asy-Syafii, At-Tibyan limaa Yuhallal wa Yuharram min al-Hayaman, hal. 116; Imam Nawawi, Raudhah Ath-Thalibin, Juz I/389; Tuhfatul Muhtaj fi Syarh Al-Minhaj, Juz 41/240; Mughniy Al-Muhtaj, Juz 18/194).


Dan jika suatu binatang haram dimakan, maka menjual-belikannya haram juga. Hal ini sesuai kaidah fiqih : “Kullu maa hurrima ‘ala al-’ibaad fa-bai’uhu haram.” “Segala sesuatu yang sudah diharamkan atas hamba, menjual-belikannya haram juga.” (Imam Taqiyuddin an-Nabhani, Al-Syakhshiyah Al-Islamiyah, Juz 2/288).

Akan tetapi jika tokek itu akan dijadikan obat, maka menjualbelikannya boleh dan tidak mengapa. Sebab berobat dengan sesuatu yang haram hukumnya makruh, tidak haram. Nabi SAW pernah mengizinkan Abdurrahman bin Auf RA dan Zubair bin Al-Awwam RA untuk berobat dengan sesuatu yang haram, yaitu mengenakan sutera karena mereka terkena penyakit gatal-gatal (HR Ahmad, no. 13178). Padahal sutera haram dipakai oleh kaum laki-laki. (HR Abu Dawud no 3535, An-Nasa`i no 5053, Ibnu Majah no 3585, Ahmad no 891).


Berdasarkan kaidah fiqih di atas dapat ditarik pemahaman sebaliknya bahwa kalau sesuatu itu tidak diharamkan, maka menjual belikannya juga tidak diharamkan. Jadi, menjual belikan tokek untuk kepentingan pengobatan itu boleh dan tidak mengapa. Wallahu a’lam.

Sumber: Darulhuffadh

6 comments:

Wan Gerrard said...

Hmm menarik2..
thanks info^^

Kalamhati said...

No problemo!..;)

cKyN WaN said...

aritu balik kg pon bising2 gak psl binatang ni. ade kat umah. bunyi je keje nye

shun2u said...

cicak tokek ni sama ngan cicak rumah ker?

hamba allah /// said...

habiz die mengubati sape??sy mau tny sape y bijak men tentang agama kt ats 2..die ubt owg hiv/aids..owg2 cm 2 dh hancurkn???wt sex bebas,dadah..diowg wt keje 2 haram or halal???so,dh alang diowg wt bnd haram,dpt penykt,diowg nk pulih,mkn r bnd haram.cmne??de komen???

hamba allah /// said...

habiz die mengubati sape??sy mau tny sape y bijak tentang agama kt ats 2..die ubt owg hiv/aids..owg2 cm 2 dh hancurkn???wt sex bebas,dadah..diowg wt keje 2 haram or halal???so,dh alang diowg wt bnd haram,dpt penykt,diowg nk pulih,mkn r bnd haram.cmne??de komen???