Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Friday, July 20, 2007

Tak tahu diuntung...

Semlm tetengah sesiap nak pi skolah smbil tgk MHI motivator pagi tu ada sebut pasal tahu diuntung...hmm interesting gak topik pagi tu pasal 'ego'...tapi ku tanak cakap pasal ego ku nak cakap pasal tahu diuntung..

Tetiba rasa malu ngan diri sendiri bila motivator tu sebut pasal sikap kita sebagai hamba mesti ada rasa tahu diuntung...Kekadang kita cem tak sedar diri diuntung...

Tuhan dah bagi segalanya kpd kita...
Kita tak penah ingat bersyukur dengan nikmat yg dilimpahkan pada kita tp Dia tetap beri gak tho kita tak reti2 nak ucap syukur...tak tahu diuntung namanya tu.

Ibubapa kita dah curahkan sepenuh kasih-sayang..berkorban apa sahaja demi masa depan kita..tapi ada yang lupa nak balas jasa keduanya...tak tahu diuntung gak la tu.

Orang-orang sekeliling kita yang menjadi cermin dan tulang belakang kita selama ni..guru-guru..rakan-rakan..jiran-jiran..tapi kita jd angkuh bila kita dah senang..dah mewah...juga tak tahu diuntung namanya...

Bila kita nak sedar diri diuntung ek...asyik leka je manjang...Di sinilah pentingnya ukhwah...untuk saling ingat-mengingati...tegur-menegur..agar kita tak lari dari landasan yang sepatutnya..tak rasa diri je yang betul...Sbb tu la agama kita cukup titik beratkan nilai ukhwah tu..hikmahnya bukan sedikit malah merangkumi seluruh aspek hidup kita..kita takkan dapat menjalani kehidupan yg sempurna tanpa bantuan org lain...Ukhwah itu indah..jangan rosakkan kesuciannya.jaga ia sebaiknya agar damai sentiasa hadir di hati kita.

No comments: