Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Monday, October 10, 2011

Bila Kalamhati bertanya.. dan H.J. Menjawab..

Sebenarnya ni entry lapuk dah. Tapi KH nak share jugak kat sini sebab mungkin ia bermanfaat untuk sapa2 yang berkenaan. Kita panjang2kan ilmu. InsyaAllah..

Al-kisahnya one day KH masuk blog H.J @ Ubi Badok tu.. entry dia menarik perhatian KH sebab tajuk dia 'Entry Kosong'..hehe dia suruh tanya je apa2 soalan kalau nak tanya. Then jawapan tu nanti dia akan buat satu entry.

So, bagaikan pucuk dicita ulam mendatang (eceh..hehe)..KH memang nak sangat tanya orang2 yang mengetahui dan 'alim dalam bab2 hukum hakam ni macam H.J dan Ostad Jiji itu.. Maka KH pun ajukan soalan. Soalanya berbunyi begini (eh macam pengacara kuiz lak..ahak):

"Kebetulan HJ suruh tanya..kak wan nak tanya kemusykilan member kak wan..dia tanya pasal hukum tanam gigi..apa org panggil..implan gigi?huhu..apa hukum dia..buleh ko dok?"

Dan jawapan yang H.J berikan adalah:

kak Kalamhati ada tanya kat komen semalam..pasal hukum tanam gigi...tanam yang dah besar and matang..bukan tanam dengan benih lagi..nak tahu soalan asal cuba la tengok dalam kotak komen.. 
nak printscreen..tengok tak muat plak ruangan entry..memanjang sampai ke luar..jadi tak letak lah printscreen tu...minta maaf kak Kalam Hati sebab tak letak..takpe kan..?
jadi, hukumnya adalah tak mengapa melakukan implan gigi ni..implan gigi ni adalah dia akan masukkan sesuatu ke dalam gusi sebagai akar..tak main la luaran macam gigi palsu ni..mudah goyangkan..?so, dia tanam terus..mungkin versi upgrade.. 
ia bukannya termasuk mengubah ciptaan Allah kerana kita implan tu adalah untuk kegunaan harian kita kan??gigi tiap2 hari kita gunakan untuk makan....?so, ustaz saya dulu kata boleh..kalo kak nak implan gigi tu..share la kat mana tempat murah2..heee

Jelas kan? So, satu ilmu kita dapat.. persoalan dah terungkai. Dan KH dah pun terangkan kat kawan KH tu. Dia pun gumbira sekali sebab akan dapat rawatan percuma. Tersangatlah bestnya!

Jazakallahu khairan kathiira ya Ostad H.J.!

12 comments:

whitecappuccino said...

bagusnya..terungkai satu kemusykilan kan?

exora said...

ooo...itu jwpnnya, teringin gak wat implan ni dulu tp was2 ble ke x...

Jo Qusary said...

sakit tak implan gigi nie?

~izan~ said...

tak pernah tgk implan gigi..implan yg utk perancang keluarga tu tahu la hehe

nora rashid said...

baru tau...oo..boleh rupanye..sblum ni was2...tq 4 info;)

Mila@Rimbun said...

Tq for sharing, tak tau pon sebelum nii

Niena Pengembara Ilahi said...

jelas & terang


=.='

♥cmª shIemª♥ said...

salam kak kh...
tq for the sharing.. :)

ieda said...

info yg baik harus di kongsikan bersama
thats why ieda suke berblog :)

ariana said...

Info yg berguna ni..mmg kalau ada masalah kita kena bertanya pd yg arif mengenainya..jgn main cakap je hukum yg kita tidak pasti..

IMANSHAH said...

saya pakai poliden je lekat gigi palsu

teratai said...

kak ada buat root canal ni...lama dulu sebab doktor gigi kata sayang nak cabut sbb fizikal gigi tu masih elok!Tahan sampai sekarang tapi gigi tu berubah warna sikit...