Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Tuesday, August 9, 2011

11% Pelajar Kelantan Hadapi Masalah Mental? Bakpo pulok?

KOTA BAHARU – Antara 10 dan 11 peratus remaja khususnya pelajar di Kelantan menghadapi masalah mental dan menerima rawatan di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian, di sini.
Ketua Jabatan Psikiatri HUSM Prof Madya Dr Mohd Jamil Yaacob berkata mereka ini, yang termasuk murid sekolah rendah, adalah antara lebih 700 pesakit yang menerima rawatan setiap bulan di klinik psikiatri hospital itu termasuk kes berulang.
“Ini adalah fenomena baru dalam masyarakat kesan tekanan hidup dalam kekeluargaan dan pelajaran di dunia yang semakin mencabar sekarang,” katanya kepada Bernama di pejabatnya di sini Selasa yang turut dihadiri Pengarah HUSM Datuk Dr Zaidun Kamari.
Mohd Jamil berkata kebanyakan pelajar yang menghadapi masalah mental itu adalah disebabkan faktor keturunan, masalah keluarga di rumah dan persekitaran sekolah.
Katanya peningkatan jumlah pelajar yang menerima rawatan itu berikutan kesedaran orang ramai terhadap peranan dan tugas yang dimainkan oleh klinik psikiatri dalam menyelesaikan pelajar yang menghadapi masalah itu.
“Sebelum ini, ramai ibu bapa enggan datang ke klinik psikiatri kerana tidak sanggup menerima tanggapan negatif masyarakat yang menganggap mereka datang ke klinik berkenaan sebagai penghidap penyakit jiwa,” katanya.
Untuk menghilangkan tanggapan negatif itu juga, Jabatan Psikiatri HUSM mengambil inisiatif menamakan klinik ini sebagai “Klinik Bimbingan dan Remaja” sejak 2002.
Selain itu, katanya, petugas jabatan itu mengadakan lawatan ke sekolah bagi memberi khidmat bimbingan terapi kepada pesakit terbabit.
Zaidun pula berkata tahap penerimaan masyarakat dalam mendapatkan rawatan mental di hospital lebih tinggi berbanding sebelum ini kerana kebanyakan mereka yang terlibat dikategorikan sebagai Orang Kurang Upaya mendapat kemudahan kerajaan, khasnya daripada Jabatan Kebajikan masyarakat. – BERNAMA ( via Mynewshub)

**KH: Masalah mental dengan tekanan perasaan sama ke? Lebih kepada tekanan perasaan atau stress kot maksud dia kan kan?..huhu..

9 comments:

Hafizin Jamil said...

biaso la..dunio loni..mace2 masloh sosial..ehe

Jo Qusary said...

Nak kata no komen, tapi... hmm... maaf ye, tapi tak bermaksud buruk... kalo ikut statistik di kebykan IPT pun, memang pelajar Kelantan yg byk bermasalah. Dlm kelas saya pun... tapi tak semua la.

Unknown said...

mcm2 ek

whitecappuccino said...

kena buat kajian ni..

Unknown said...

tulah kan..
tekanan sama lavel dgn sakit mental..
so......
ceria selalu,kalau ada problem luahkan..
jgn pendam2

kurus said...

adoi kenapa nie .. ermm kenapa di kelantan je .. negeri2 lain ya jugak cuma x didedahkan aje .. huhuhu

shahrilhakime said...

pade awok ni......deme stress ni bukan sebab sekolah ni....tapi lebih pade persekitaran deme......keluarge deme....masyarakat deme...... awok ghase le...

NMH said...

err...ouh saya suka melawat wad 5 HUSM..err

Anonymous said...

biasalah tue...saje nak attack kelate...kan negeri pembangkang...padahal pelajar negeri lain sama jugak