Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Friday, December 5, 2008

Tengkujuh oh tengkujuh..brrr brrr

Musim tengkujuh datang lagiii..Bila tiba penghujung bulan 11 n masuk bulan doblas je, makanya kembalilah fenomena alam yang memang dah cukup sinonim dengan penghuni alam yg tinggal berhampiran dengan sungai seperti ku dan keluargaku dan kebanyakan penduduk sebelah pantai timur tanahair..Waktu2 ni adalah waktu berjaga2..Bila2 masa saja air dari sungai akan melimpah sekiranya hujan turun tak berhenti beserta angin kencang..

Ku sampai kt kampung aritu, hujan dah mula turun tak berhenti2..dari pg sampai petang berlarutan ke malam berterusan hingga ke pagi dan begitulah seterusnya(hapo punya ayat daa)..Tanpa kenal erti letih atau lelah hujan ni begitu patuh menunaikan arahan dari Penciptanya..Tejuk memang tejuuuk..Nak mandi pun cem tak sanggup jee..Cem mandi ayaq ais!brrrr

Ekceli banjir lum betul2 menjenguk kami lagi..So far alhamdulillah masih lum de tanda2 nak banjir lagi..Aritu ia jaz naik paras betis je then surut balik..Tak sempat melimpah ke kawasan dapur rumahku..So takdelah sesusah nk bersihkan lantai..Kitorang jaz kemas pe yg patut dan angkat ke bahagian atas umah..

Cakap pasal banjir ni, mesti sesapa yg tak penah alami rasa gerun je kan..Bila ku bercerita pasal banjir ku cem selamba je..Memang ku dah biasa dengan banjir ni..Dari kecik smpi besar dh kenal banjir..Dh merasa suasana ketika air mulai naik dan melimpahi kawasan rumah..Dah biasa bergegas membantu familiku angkat peralatan2 umah..Dah biasa teman arwah ayah pindahkan ayam2 dan kambing peliharaan dia ke tempat yg lebih tinggi yg dia dh wat awal2 lagi..Jgn tak caya ku penah peluk anak2 kambing smbil harungi banjir tau!Hahaha...Tp skang semua tu ku dah tak wat lg..Sejak arwah ayah takde..kitorang dh takde binatang peliharaan..

Susah gak la jaga diabinatang ni kalu taim2 banjir..Kekadang tetengah malam si anak2 kambing yg tak sekolah ni suka terjatuh lem air..makanya bising la ia minta pertolongan..Ayah akan kejutku suh tolong dia..tolong kayuhkan perahu then nnt ayah akan turun lem air amik 'bebudak' bertuah lagi comel nih..ehee pengalaman yg org len tak berpeluang rasa kaan..jgn jelesh!ahaks

Bila taim banjir, ingatan pada arwah ayah memang tak dapatku elak..taim ni memang banyak kenanganku dgn dia..pe saja yg ku buat ku ingat dia..sbb dulu ku sekalu tolong dia..skang ni bila terpaksa buat sorang or takde sapa yg pandai nk betulkan perahu yg bocor or nak cat baru perahu tu..syahdu n sedih ngat ku rasa..tp hidup mesti diteruskan!setakat nk cat perahu ku bleh jee..bkn pewasan tp mmg bleh je ku wat..jiran2 selalu ckp ku versi ayahku yg perempuan!ahaaa sabo jek..

Pe2 pun yg penting keselamatan mesti letak nomot satu..Anak2 kecil perlu diawasi bukan biarkan saja dorang men air tanpa pengawasan..Malang tidak berbau kan..So kena sentiasa alert..(ecece bg nasihat lak)hik!


Pagar dpn umah..air bawu naik



Ni kt pintu dapo..siper anak sapo la tuu ehek!

2 comments:

c.m said...

awak kan memang "laik abun laik ibnatuhu.." sama hebat. sama rendang.. wakeke

embek encemm tak..

Kalamhati said...

eh cem tawu2 je abi rendang..ahaks

bukan encem..kiyuuuut