Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Sunday, November 2, 2008

Hati Sakit?ke sakit hati?..huhu



SPIRITUAL DISEASES

- Hypocricy and show off
- Misconception, doubt, uncertainty and ill will
- Envy and malicious jealousy
- Pride, pomposity and belittling others
- Spite, grudge and hatred
- Despair and hopelessness in Allah's mercy
- Whims and love for others but Allah
- Piety and fear of others than Allah
- Deception and betrayal
- Happiness at others' misfortune
- Lying, backbiting and slander
- Absorption in worldly pleasure, deeming it the and and aim
- Thinking ill of others
- Neglecting others' feelings


Cemana nak cari penawar penyakit hati ni ek?..Dalam sedar atau tidak, kita semua memang ada penyakit ni kan..Dalam kehidupan seharian kita selalu lupakan Dia..Ingat pun sekejap je..Ingat bila tiba waktu solat..tu pun 5 hingga 10 menet je..Betulkan?Sebab urusan lain lebih penting..Hari2 bekerja kita ada alasan nak cepat sbb perlu tunai kan tanggungjawab kerja..tp hari2 kita free pun sama gak kan..kita sibuk gak!sibuk menghabiskan masa kita bergumbira lak..Kekadang kita lupa langsung nak bersyukur..

Tulah sifat dan sikap kita manusia kan..kita ingat Dia bila kita sedih, sepi, sakit, kecewa..Masa tu kita benar2 rasa insaf..sedar diri..muhasabah diri..Tapi bila kita senang..kita gumbira..kita bahagia..kita berjaya..kita ingat Dia gak tp sekejaaap je..lafazkan syukur then lupa daaah..


Sabda Rasulullah SAW: “ Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging, jika sekiranya baik daging itu, maka baiklah seluruh diri manusia itu. Jika sekiranya buruk daging itu, maka buruklah seluruh diri manusia itu. Ketahuilah, bahawa ia adalah hati ”.


Ibrahim Al-Khawas RA: “ Sesungguhnya ubat hati itu ada lima perkara, maka ubatilah hati kamu dengan lima perkara tersebut. Pertamanya, bacalah Al-Quran dengan menghayati isi kandunganya. Kedua, mengosongkan perut dari terlalu kenyang atau berpuasa. Ketiga, bangun ( beribadat ) di waktu malam. Keempat, menghampirkan diri kepada Allah ( beribadat ) disepertiga malam dan yang kelimanya, sentiasa bersama-sama di dalam majlis orang-orang yang soleh


Kita sama2 ubat mana2 part hati kita yg sakit tu ek..Dekatkan diri kita dengan Dia..Sentiasa muhasabah diri kita..Sentiasa basahkan hati dan bibir kita dengan ayat2 suci Al-Quran..Yang paling penting jangan tinggal solat..insyaAllah hati kita akan sihat dan bersih..=)

No comments: