Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Thursday, November 8, 2007

Ikh!udaaah..udaaah..

penah tgk orang tua bergaduh tak?hehehuhu..td ku tgk org tua tunjuk hero dpn bebdk..tktau la bebdk perasan ke idak..hanya kerana benda kecil jadi perang besar..man hikmah dalam tutur kata..mana santun dalam berbahasa..bila akal dikuasai marah hilang rasa hormat..hilang nilai ukhwah..majls yg diadakan utk merapatkan lagi ukhwah jadi majlis gaduh..

nasib baik yg sorang tu diam je..tak melawan..tho kena maki hamun pun..hanya sebab pertanyaan yg berkali-kali dari sorang lagi tu dijawab kasar sket je trus jadi cerita..tak tau sapa yg salah..ku tak tgk dari mula..ku sibuk tunggu VIP dtg kt pintu pagar skolah..masuk2 dewan dah lepas kejadian tu tp masih lagi kedengaran nada kasar yg sorang lg tu..org tgh sibuk menghidang watpe la dok tnya berkali2 gitu..

tak puas dok membebel kt orang tu..diugut lg org tu bila berselisih bahu..ada yg nmpak dia pegi jumpa org tu kt dapur belakang dewan smbil tolak bahu org tu ajak gaduh..tp org tu buat bodo je..tak melawan pun..tunduk je..ku percaya kalo org yg tgk kata org tu tak melawan...sbb selama ku kenal dia memang jenis lembut..mustahil kalo dia nak lawan balik..

hmmm..apa nak jadi la..ukhwah itu indah..jgn rosakkan keindahan itu dengan kata-kata yang tidak sepatutnya..kerana mulut ukhwah binasa..

"tidak beriman seseorang hamba itu sehingga dia menyayangi saudaranya seperti dia menyayangi dirinya sendiri"..renung2kan..

2 comments:

somewan said...

"La yukminu ahadukum hatta yuhibbu li akhihi kama yuhibbu linafsihi."

Hadith paling disukai.. =)

kalamhati said...

yup btul..tu hadith sahih tu..