Dah Baca Belum? Panas Lagi Ni!

My Life's Journey

Sunday, November 18, 2007

awas!awas!

Hari jumaat lepas ku teman member hntr keta dia ke workshop..ku terbau cem bau hangit gitu..taktau kt mana yg poblem..ku check temperatue ok je..sbb sabtu (semalam) ku nak hntr dia ke epot sowang2 so ku tak berani amik risiko..trus ku suh dia hntr check..

Smpi di workshop, sesmbil tunggu keta ku diservis ku tgk pomen tu check keta memberku..puas gak org tu cari mana silap..tp tak jumpa..then dia ternampak cem debu merah kt rim keta..trus dia check brek..ekceli lama dh ku perhati slalu kt rim keta dia ada debu merah..memula beli dulu ku igt sbb keta baru..tp lelama dia pkai pun masih kuar gak lg debu tu..org tu bgtau debu merah tu kuar dr besi brek..proton guna bahan yg kureng sket kualiti dia..memang ramai dh tukar dia kata..so dia pun suggest tuka brand lain sbb kalo pegi proton pun abis2 dia akan tukar ngan jenama sama gak..

memberku pun setuju la tuka baru demi keselamatan..nak dijadikan citer masa taim org tu nak buka skru lock rim tu tak dapat2 berkali2 dia cuba takleh gak..then dia cuba utk ke akhir kali baru dpt tp dia terpaksa patahkan besi tu baru dpt bukak..rupanya minggu lepas keta memberku pancit..dia bwk pegi workshop mana tah..org kt workshop masukkan skru tak btul..kecut gak pewutku bila pomen tu kata 'kalo tayar tetiba pancit tetegh jalan..kalo awak cuba buka skru yg pasang tak btul ni smpi mati pun tk dapat..mau nangis sensorang awk'..fuuuh mintak simpang..dah allignment tayar belakang dia dh smpi ke petunjuk merah dah..silap2 mau hancus tayar belakang..tak pepasal kena kuar duit lagi beli tayar baru..huhu

dah la salah satu skru lock tu dh ditukar ngan yg spesel utk elakkan rim kena curik..so kalo ilang kepala utk bukak dia tu memang nayaaa..sib kancilku takyah sesusah pkai spesel skru cemtu..hahaha..

moral op de storinya, sentiasa la selenggara keta..jgn tunggu taim servis smpi baru sibuk nak hntr..bila2 masa kena check sendiri..kena tau sket2 psl keta..tau cara nk check minyak itam, nk check air bateri..air waiper pun jgn lufer..minyak brek jgn kurang..dan yg paling penting angin keta kena cukup..jgn pandai bawak je..kalo biasa jalan jauh cem diriku yg selalu ulang alik ke kuching memang kena slalu wat allignment dan balancing..kena slalu servis..kalo nak jangka hayat keta panjang..kena la manjakan dia..hehehe

No comments: